18 april 2008

Orkidé

Jag satt nyligen och tittade på gamla bilder i min dator och hittade den här. Det är den orkidé som J skickade till mig från London med blomsterbud då han hade varit och besökt mig i Stockholm första gången. Sedan den blommat ut har den varit "död" i lång tid - tills jag blev gravid. Exakt vid samma tidpunkt kom det en massa nya knoppar och nu är den full av blomster!

För en tid sedan skrev en vän i Köpenhamn till mig att den orkidé jag hade gett henne vid mitt besök i somras hade börjat blomma igen - på samma dag som jag meddelade att jag skulle få barn.

Nu ska vi snart flytta till Seychellerna och där odlar man tydligen orkidéer. Så nu vill jag fylla hela mitt hem med orkidéer - och gärna fyra barn, tack!

4 kommentarer:

Sara sa...

Det blir en orkidéebebis!
Hur som helst, vilken vacker metafor...

Miss Marie sa...

Va vackert. Jag tankte att ni skulle dopa barnet efter blomman, men orkide blir kanske lite val konstigt... Om ni nu inte hittar ett sprak dar orkide later jattefint! :)

Anonym sa...

Läste om ett barnlöst par som haft en orkidé hemma som varit "död" i flera år, men dom sparade den iallafall. Dom hade länge fruktlöst försökt skaffa barn. Dom bestämde sig sedan för att adoptera och samma dag som dom fick veta att ett barn väntade på dom på andra sidan jordklotet så slog orkidén ut i full blom! Det kanske är något mystiskt med orkidéer?

Lisa Christensen sa...

Sara: Ja, det kändes lite symboliskt...

Marie: Haha, det var precis vad jag också tänkte, som mellannamn. Men det funkar nog inte, det är ju inte som lily eller Rose... Dessutom skulle J slå bakut totalt :)

Eva: Det måste vara något magiskt med orkidéer! J och jag kom på ett till liknande exempel med några andra personer. Mycket mystiskt...