24 februari 2012

Tre barn på tre år. Del 1

Jag känner livet i mig! Isen smälter, det börjar bli vår, jag börjar bli glad och när man väl håller på att komma ut ur kylan och mörkret inser man hur tungt det varit, nu när man vågar kika tillbaka.

De här intensiva åren har nästan varit som i ett töcken och jag hoppas att jag kommer att komma ihåg något när jag ser mig i backspegeln om några decennier. Annars har jag tusentals bilder och videofilmer att gå igenom...

Det där med tre barn på tre år kräver en uppsats så jag tänkte ta det i etapper. Det är ju många aspekter i livet som påverkas. Hur klarar barnen det, hur klarar kroppen det, hur klarar kärleken det?

Jag börjar med barnens perspektiv. De kommer förmodligen nästan att vara som trillingar eftersom de är så nära i ålder. Jag har själv inga syskon så jag kan inte jämföra med min egen uppväxt, men jag kan se att de har otroligt roligt tillsammans och att de yngre lär sig av de äldre, vilket tycks snabba på deras utveckling. Stimulansen är stor. 

Det positiva med att ha tre barn tätt är att de verkligen har utbyte av varandra och leker. De använder samma leksaker och kan nästan byta kläder. När Vera också blir lite större kommer det vara lätt att hitta på aktiviteter som alla tycker om eftersom de är i ungefär samma fas.

Det negativa med att ha tre barn tätt är att de alla slåss om mamma och pappa. De konkurrerar med varandra (men det gör kanske alla syskon) och ibland vill alla vara bebisar och ligga i famnen. Julie är 3 år och storasyster, men hon är ju inte stor. Sedan Vera kom har det skett en viss regression. Hon kan, men hon vill inte kunna. Hon vill vara liten, hon vill ha hjälp. Sedan i nästa sekund är hon en stor tjej och sen är hon mamma och rollerna pendlar hit och dit och det är både jättekul och jättejobbigt att vara störst. Men roligast tycker hon nog ändå att det är att vara störst. Speciellt när hon får rosa lypsyl och inte Emil. För han är för liten. Och han förstår inte. Och Julie är en stor tjej som nu vill ha nagellack (hjälp! Börjar det verkligen så här tidigt?). Blått nagellack ska det vara. Och hon vågar rida på en häst som heter Ceder och det vågar inte Emil. Det är Emil som är hennes största konkurrent just nu. Vera är hennes lilla älskling och hon gör verkligen allt för henne. Det är underbart att se. Vera skäms bort med leksaker, nallar, nappar och spex. 

Emil är ju mittemellan och just nu i trotsåldern. Han är snäll mot Vera och drar Julie i håret. Han har en lugn grundläggning, men just nu är han två år och ja, tvååringar är ju som de är. Jag hoppas bara att det är en tillfällig fas. Han har inte varit speciellt svartsjuk av sig alls. Han känner inte till ensambarnets roll och har aldrig haft privilegiet. Han fyllde år för en månad sedan och precis som en klocka har han gått in i en ny fas - busar, terroriserar och charmar sig sedan ur alla situationer.

Vera. Lugn som en filbunke och alltid glad. Harmonisk av nödtvång kanske, men hon har landat i kaoset som om det vore i bomull. Skriken verkar inte bekomma henne. Hon tittar glatt på bråkstakarna och undrar vad det är för spännande som händer.

Det svåra är att få egentid för Julie och Emil. Vera har sin egentid när de är på förskola. Då myser jag och lilla Vera hemma, går på promenad eller babysimmar.

Som mamma känner man att man aldrig räcker till, men å andra sidan hade kanske ett endabarn krävt mer uppmärksamhet. Våra barn har varandra och det frigör tid för mig och gör att de aldrig känner sig ensamma. Så fort Vera inte ammar mer ska jag försöka ha lite ensamtid med Julie respektive Emil. Jag vill gärna uppskatta dem var för sig. Eftersom jag själv är ensambarn, och har alltid avskytt det, känns det som en gåva att ge mina barn syskon, men jag har fått kommentarer om att "Hur kan du göra så mot dina barn?" Men jag upplever det som om de är lyckliga barn och lyckliga tillsammans. I mina ögon är det främst fördelar med att ha syskon tätt, men vi får väl se sedan när de är stora och kan utvärdera sin uppväxt...

Ni undrar förmodligen hur skillnaden är på att ha ett, två eller tre barn.

Att få första barnet var det hårdaste för mig eftersom Julie var prematur och jag var oerfaren mamma. 1420 gram och 40 cm. Första barnet. Sondmatning. Hjärnscanning. Kuvös. Den skräcken är omätbar med allt annat. Jag var som ett darrande asplöv hela tiden.

Att få andra barnet fullgånget var en revansch, men det var en chock att få två barn. Jag hade inte återhämtat mig helt psykiskt från neotiden (även om jag hade gått och pratat med någon om det). Rent logiskt hade jag redskap att hantera det och förstå att Emil inte var en lika skör fågelunge, men rent känslomässigt reagerade jag på min tidigare erfarenhet och hade svårt att sova på nätterna, hade andningslarm på Emil, handspritade mina händer blodiga tills han var fem månader och vi hade hunnit in i maj månad och RS-säsongen var över. Gradvis blev jag lugnare - av ren utmattning kanske, eller så insåg jag att mina barn faktiskt var starka och friska.

Att få tredje barnet har varit det lättaste emotionellt. Inget andningslarm. Kort tredagarsblues, men annars inget. Som J sa: Att få två barn är mer än dubbelt så jobbigt. Men att få tre barn är inte tre gånger så jobbigt.

Trean följer med, slinker in i rutinen på något lätt, omärkligt sätt.

Jag har ju tre barn som sagt, så inläggen blir lite utan struktur, utan förfining, men jag tänker att det är bättre att skriva något än inget. Det får bli allt för denna gång. Men fortsättning följer! Ska skriva lite mer om den fysiska påverkan på kroppen, förlossningarna, kärlek och ja, om ni har några frågor om något så passa på!

9 kommentarer:

Miss Marie sa...

Kul att läsa! Jag som bara har ett undrar hur du klarar av det, men det är klart du gör! Men har nån verkligen frågat dig hur du kan göra så mot dina barn genom att ha dom tätt?! Jag tror bara det kan vara positivt att ha syskon, tätt i åldern eller inte spelar ingen roll, bara man har syskon. Klart att man klarar sig som ensambarn, o det finns nog många som föredrar att bara ha ett barn o vara ett ensambarn, men jag tror syskon är det bästa man kan ge sitt barn! Ser fram emot att läsa mer av dina funderingar o tankar, jätteintresserant! :)

Millan sa...

Det har var verkligen roligt att lasa, och ajg ser fram emot nasta inlagg :-). Jag blir lite fascinerad eftersom Julie foddes precis innan Sofia och ni ju hunnit med flera barn till efterat. Intressant tex att for oss ar var trearing var bebis, medans hon ju for er blir storasyster och stora tjejen. Jag ar helt saker pa att det formar oss valdigt mycket var i syskonskaran vi fods.

Intressant tex att de 'stora' barnen bada ar valdigt snalla mot den lilla, sakert mycket eftersom hon annu inte utgor nagot hot. Jag menar, hon konkurrerar ju inte om leksaker osv annu.

Jag funderar ofta och mycket pa huruvida en trea ar nagot for oss eller inte. En stor del av mig langtar och vill garna ha en bebis till medans en annan ar valdigt nojd med livet som det ar nu och undrar hur jag skulle fa tid over till alla ... Det kanns som om jobb, familj och allt annat redan tar sa mycket tid. Men kanske ar det som du sager sa att en trea liksom mest flyter med. Om man inte far ett kolikbarn eller sa da ;-).

Ja det blev en svamlig kmmentar det har....

Kram!

Frau Atze sa...

Tack att du delar med dig! Intressant att läsa, ibland undrar man, hur man orkar som mamma, jag vet. Väntar pá fortsättningen!
Kati

Sara sa...

Jag kan känna mig otillräcklig med 2, men precis som du har jag en bebis som tar livet med ro och inte ens blinkar när 3-âringen fâr ett utbrott... Och som vanligt skriver du vackert, poesin skymtar under 3-barnskaoset...

Sandra sa...

Wow det är så spännande att läsa. Imponerad är jag. Man undrar ju så, hur det går till, när man själv tycker att hela livet tas upp av vår lilla tjej. Och så två till. Du är en förebild ;)

Lisa Christensen sa...

Marie: Jo, det var en person som undrade hur jag bara KUNDE skaffa två barn (det var innan Vera) så tätt. STACKARS Julie!

Millan: De känner inte alls samma konkurrens med Vera. Jag kände att det var först när Vera föddes som familjen blev helt komplett. Nu är jag mätt. Proppmätt. Men kan definitivt rekommendera en trea. Det är inte alls mycket jobbigare och för dig som har äldre barn skulle det nog funka ännu bättre! :-)
Kram

Kati: Fortsättning följer snart...

Sara: Åh, tack, snälla!

Sandra: Wow, tack, vilka smickrande ord! :)

Anonym sa...

Det var en spännande blogg att läsa! Jag tycker att ni verkar vara en härlig familj och vill uppmuntra er på alla sätt. Dock måste jag få flika in: måste det vara så perfekt hela tiden då? Läste ett äldre inlägg från dig där det stod att du kämpade för att hålla ngn slags cool lattemamma-fasad uppe och jag tycker att man måste få lov att känna sig trött och risig och få klaga och visa det utåt också. Man är ju inte mer än människa! Var lite mer tillåtande mot dig själv och var stolt över att du faktiskt klarar av att ha tre barn på tre år! Det gör inget om det tar tre timmar att plocka ur diskmaskinen. ;)

Anonym sa...

Fascinerande! Vi tillhör den där generationen som vill vara upplysta, informerade och göra rätt och som analyserar och googlar och läser böcker om uppfostran samt undrar om vi gör rätt. Vi hade själva föräldrar som "curlade"? Jag tycker själva engagemanget föräldrar visar är vackert. Jag försöker tänka lite: Jag har barn även för min skull inte endast deras och därför ska även jag njuta. Lite mitt knep att slappna av och ta ansvaret lite lättare. Jag kanske projicerar mina känslor. Men jag lâste att en vanlig frâga är när det är rätt att skaffa nästa barn. Pseudotvillingar... Det âr en hel vetenskap. Det är trendigt/har blivit vanligare att ha barnen tätare. Otroligt intressant det där med syskon samt även könsrollerna i familjen. Mellanbarnet kan ju komma i kläm, minstingen bli självupptagen, konstnärlig, storasyster omhandertagande, ordentlig, etc etc... Men det ska vara bra att mellanbarnet särskiljer sig i sitt kön och inte behöver konkurera om allt. Till slut blir man "utterly confused". Man kan ju liksom bara göra sitt bästa och vi är ju redan otroligt priviligierade i Sverige. Men intressant som ämne är det onekligen. Jag tyckte det var supertrist att vara ensambarn. Jag kommer överens med äldre och är bortskämd och duktig och lillgammal? Jo allt det stämmer konstigt nog in. Men det är ju bara en pyttelitenbit av vem jag är.
Underbart inlägg!

Lisa Christensen sa...

Tack :) Det är verkligen ett outtömligt ämne och intressant att diskutera. Jag tror att folk i Sverige "skaffar" barn tätt p.g.a reglerna med försäkringskassan. Många vill inte förlora sin sjukpenningsgrundade inkomst och blir gravida innan 1 år och 9 månader har gått...

Det där med syskon är spännande och som förälder får man göra sitt yttersta hela tiden för att balansera och vara rättvis. Ingen lätt uppgift.