20 april 2008

Omodern

Jaha, det har visst blivit omodernt att skaffa barn. Under de senaste åren har det varit chict med ett barn på höften, men nu är visst den trenden över.

Jag struntar i vad som är modernt, vad man förväntas göra, vad man inte förväntas göra. När jag berättade att jag skulle flytta till Seychellerna var det vissa som blev förvånade just för att jag skulle göra det och få barn ungefär samtidigt. Men jag tror inte på det där med att välja eller välja bort. Jag väljer både och. Både äventyr och barn.

Men jag ska tillägga att jag själv ganska ofta får höra att jag inte är "moderlig" av mig. Vad det nu är. Men jag har inget emot att ta fokus från mig själv, det ska faktiskt bli rätt avkopplande. Jag analyserar allt och det blir skönt att få en paus från sig själv ett tag.

Den franska författaren Corinne Maier skriver att hon ångrar sina barn. Jag har inte läst boken så jag kan inte kommentera den, men jag kan inte påstå att hennes uttalande är direkt chockerande. Är inte det sånt man ska säga idag? Är det egentligen inte mer politiskt korrekt än att säga att man vill vara hemmafru med massor av barn? Det, om något, tror jag skulle provocera.

Här kan man läsa mer om för och emot att "skaffa" barn.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Lisa, jag håller med dig om att det provocerar mer att vilja vara hemma idag, när jag kom tillbaka efter min lilltjejs mammaledighet där jag tog ut allt(vi hade kommit överens mannen och jag för jag ville inte "förlora" tiden den här ggr som det kändes att jag gjort med lillkillen då jag gick in på heltid efter ett ½år) men då fick jag kommentarer om att hur orkade jag och vad hade jag för man egentligen mm. Men idag säger jag att kunde jag skulle jag helt klart vara hemma för att kunna vara mer med barnen tiden går snabbt , och absolut snabbare när man fått barn. huh det vart ett långt inlägg Sorry...
KRAM och tack för att du tittar in på min blogg och kommenterar

Det Mörka Hotet sa...

Att vara förälder är ett livslångt lärande - hoppas bara man gör så få/lite fel som möjligt..!

Det finns alltid en massa "experter" på barn och ofta har det visat sig att det just är experterna som försummat sina barn allra mest - tänker bland annat på paret Myrdal samt Skå-Gustav Jonsson som tydligen var bättre på andras än sina egna barn.

Sara sa...

Jag tycker inte att barn och seychellerna låter som en motsägelse. Det låter väl ganska perfekt att inte vara mitt inne i ett hetsigt jobb eller sånär barnet är litet?

Jag har inte märkt att det är otrendigt att skaffa barn? Men du har rätt i många väljer att prata om att "välja bort" saker... Men det har jag äldrig tänkt på. Att man väljer en sak innebär ju inte att man väljer bort någonting annat?

Anonym sa...

OJ!!! Ångra att man skaffa barn!! Det är väldigt hårda ord tycker jag -(trebarnsmamma) visst - det finns ögonblick - men de varar juh i millisekunder OCH det är verkligen inget jag skulle babbla om högt, så att mina barn hör det ...

Skönt & sortera & slänga tycker jag oxå det va när vi flyttade!!! ha det bra idag // PiM

Lisa Christensen sa...

Sanna: Folk talar om kvinnans rätt till valfrihet, men vad är det för valfrihet om man inte ska kunna välja att vara hemma med sina barn? Det är synd att folk ska vara så fördömande. Jag tycker inte att jämlikhet är samma sak som likhet - att kvinnor och män måste vara precis lika - utan att man har samma möjligheter och samma valfrihet.

Jag vill gärna ha både och förstås! Ett roligt, kreativt jobb och många barn. Men man kan ju förstås inte alltid få allt :)

För övrigt så älskar jag långa kommentarer! Och tack själv för att du tittar in på min blogg! Kramar

DMH: Ja, tänk bara på Rousseau! Och Maier är psykoanalytiker... Jag har som sagt inte läst hennes bok, men av titeln att döma skulle jag inte direkt vilja vara hennes barn... Man får väl försöka göra sitt bästa för sina barn (även om de säkert kommer att få en massa men och tycka att man var förfärlig).

Sara: Har inte heller tänkt att det skulle vara otrendigt förrän jag läste artikeln och ärligt talat tror jag inte riktigt på det... Känns som att det är så "inne" med barn. Eller det finns i alla fall en ny attityd; man behöver inte vara tråkig bara för att man är mamma.

Jag tycker att Seychellerna verkar vara ultimat att ha små barn på (även om man förstås är långt ifrån familjen i Skandinavien). Inga farliga djur eller sjukdomar (man behöver inte ens vaccinera sig för att resa dit), nästan ingen förorening alls, låg brottslighet och lugnt tempo. Men folk tycker alltid olika...

Pim: Verkligen hårda ord. Folk gör vad som helst för att chocka, tror det är hela poängen - att provocera. Jag har ju inte barn än, men jag kan inte tänka mig att jag någonsin skulle kunna känna så.