16 december 2006

Julbord

Igår var det julbord med jobbet. Alla nya arbetskolleger var jättetrevliga. Vi välkomnades med champagne och ett band spelade jazz medan vi satt och åt. Det var traditionellt engelskt julbord med kalkon, roasted potatoes, palsternacka, morötter, tranbärssylt, minced pies och andra saker som jag inte riktigt kan förklara vad det var och som jag försökte undvika. Kalkonen simmade runt i en oljig sky, men jag har just fått veta att man i vissa delar av Norge äter fårhjärna och suger ut substansen och på Färöarna gräver man ner ett får i jorden och tar upp det sex månader senare som juldelikatess så den engelska julmaten var faktiskt helt ok!

Efter middagen var det dans och mingel. Man kunde också spela roulette med låtsaspengar. Alla var väldigt omhändertagande mot oss nya. Det är mycket god stämning på jobbet, men ryktesspridningen på engelska arbetsplatser liknar OK magazines fabulerande. Helst ska man bli jättefull och göra bort sig. De visar med glädje upp bilder tagna på chefen eller på sig själva i mer eller mindra smickrande positioner. Med låtsas blygsamhet säger de "Oh dear! Titta på mig, huh!" I själva verket har de uppnått hög status genom sina berusade eskapader. I egenskap av tråkig svensk orkade jag inte hålla takten med de andra efter en lång arbetsvecka så jag var en tråkmåns som ringde på Jakob som var snäll och körde mig både till festen och hem.

Jag tror att jag har haft en romantiserad bild av engelsk jul, med julstrumpa vid den öppna spisen, mistel och gyllne kalkoner. Men jag tror att jag är kvar i någon gammal föreställning från viktoriansk överklass. Mitt London har på det hela taget mycket lite att göra med afternoon tea. Kanske finns det någonstans, men i en parallell värld där jag inte har tillträde.

Det är svårt att fånga det genuient engelska. (Eller i alla fall så som jag hade föreställt mig att det skulle vara.) Här i London finns hela världen. Det är som ett smörgåsbord. Bara på vår arbetsplats finns det människor från Sverige, Finland, Norge, Sydafrika, Mauritius, Grekland, Turkiet... Det reflekterar hur det är London. Man möter människor från hela världen.... och så kan man stöta på några engelsmän ibland också! De rödhåriga är i minoritet och är nästan en raritet.

Idag är det dags för nästa fest! Dansk julefrukost, dvs julbord, det är knappast frågan om någon frukost... I Danmark äter man frikadeller, leverpastej, medisterpölse (kryddad korv i form av en snurra), lax, hälleflundra och räkor. Julefrukost är inte detsamma som man äter på julafton då man äter fläskstek, and eller kalkon.

Dags att förflytta sig till lilla Danmark för ett tag!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hello !.
You may , perhaps very interested to know how one can reach 2000 per day of income .
There is no initial capital needed You may start to receive yields with as small sum of money as 20-100 dollars.

AimTrust is what you haven`t ever dreamt of such a chance to become rich
The firm incorporates an offshore structure with advanced asset management technologies in production and delivery of pipes for oil and gas.

It is based in Panama with affiliates everywhere: In USA, Canada, Cyprus.
Do you want to become an affluent person?
That`s your chance That`s what you wish in the long run!

I feel good, I started to take up real money with the help of this company,
and I invite you to do the same. It`s all about how to choose a correct companion who uses your funds in a right way - that`s the AimTrust!.
I earn US$2,000 per day, and my first deposit was 1 grand only!
It`s easy to get involved , just click this link http://eduzoresy.uvoweb.net/bubadyz.html
and go! Let`s take this option together to get rid of nastiness of the life