17 april 2008

Det där med barnvagnar...

Min mamma meddelar mig att hon köpt bebiskläder och nallar och min mormor har köpt ett litet parasoll till den ännu icke-existerande barnvagnen. Jag anar ett uppdämt barnbarns- och barnbarnsbarnbehov... Min mamma undrar vidare vilken barnvagnsmodell jag vill ha och jag har ju inte alls satt mig in!

Om jag ska vara ärlig är det där med barnvagnar något jag helst skjuter ifrån mig. Jag tycker det är lika tråkigt som bilmodeller, men det ligger visst någon prestige i det hela får jag höra av mina vänner och det gör det hela ännu tråkigare. Måste man leka "vem har dyrast/coolast barnvagn" också? Jag tror jag hoppar av det racet.

Undrar om barnvagnar ens är vanligt på Seychellerna (här i London är det helt omöjligt att ta sig fram med barnvagn, det är trappor överallt i tunnelbanan och packat på tågen). Man bör kanske bli en sån där cool jordnära mamma med barnet i en afrikansk bärsjal...

Men. Man borde väl sätta sig in i sådana där saker. Jag tänker inte så långt fram i tiden. Första milstolpen var att ta sig förbi 12-veckorsgränsen, andra att allt såg ok ut på ultraljudet. Längre fram än så tänker jag inte. Men jag måste så småningom sätta mig in i det hela eftersom vi kommer att köpa en barnvagn och ta med till Seychellerna och den ska kunna växa med barnet för vem vet när man får tag på en barnvagn igen. Jag är total novis så om det är någon som har koll på om det finns en barnvagn med transformationsmöjligheter är ni varmt välkomna att ge förslag!

7 kommentarer:

Miss Marie sa...

min syster har just gatt igenom samma funderingar, sa jag vet allt om olika hjul o sant! hjulen ar visst viktiga, o att bebisen ska kunna vaxa i den ocksa! annars ar det nog bara att ga pa kansla... :)

Lisa Christensen sa...

Aha, hjulen... Man ska hålla utkik efter bra hjul alltså. Men vad är bra hjul? Stora? Små? Antar att jag mest kommer att gå till stranden, marknaden och ta nån buss hit och dit.

Millan sa...

Jag hade massor av funderingar kring vagn forra gangen men den har gangen far jag vackert halla mig till den 'gamla', for som sagt, dom ar ju svindyra! I england tycker jag alltid att folk har de dar vagnarna som ar mer som en sulky som man sedan satter i bilbarsolen i. Men i sverige pratas det ju sa mycket om att det inte ar bra for barnen att sitta i stolen sa lange och faktum ar att det ser ju inte sa bekvamt ut for de sma. Sa vi korde pa en vagn i svensk stil - fast kopt pa mamas and papas i england. 4 stora hjul och rejal liggdel. Men oj vilket misstag det var for England ar inte byggt for barnvagnar och jag kunde varken ta mig upp pa bussar eller in i affarer med vagnen. Nar Nils hade vuxit ur liggdelen (vid ca 4 manader) slutade vi darfor att anvanda den och lanade en mer sportig vagn med tre hjul fran en kompis. Och efter den kopte vi en san dar MaClaren sulky som ALLA har i england just eftersom de ar sa sma och smidiga.

Jag angrar att jag inte kopte en mindre och smidigare vagn fran borjan (typ buggaboo eller liknande) men nu kanner jag inte for att lagga ut £800 eller liknannde pa en vagn till.

Mitt rad (efter denna langa svammliga kommentar) ar darfor att ta reda pa vad som verkar vettigast att anvanda pa Seyshellerna!!

Miss Marie sa...

eehh, ja vilka som ar de basta hjulen vet du bast sjalv! :D min syster valde ganska stora dack, eftersom de ska klara av bade sno, skog, grusvagar och asfalt. ar man en storstadsmamma sa kanske det funkar med sma dack, men om man gar fort med vagnen sa kan det bli lite ostadigt. men jag vet ju inte alls vad for underlag det finns pa seychellerna..! barsjal tycker jag absolut du ska ha, bebisen ser ut att ligga sa skont dar i, o sen kan de ju sitta i den langre an de kan sitta i en babybjornsele till exempel.

gud, jag later som varsta experten! :D:D:D

Lisa Christensen sa...

Millan: Tack så mycket för att du delade med dig av dina erfarenheter! Har inte funderat mycket på det där med vagnar innan, bara tänkt att en vagn är väl en vagn, men nu inser man att det är en hel vetenskap...

Har också tänkt att svenska, gedigna vagnar inte är anpassade efter Londonmått.

Det är svårt att veta hur det är på Seychellerna, men J får väl rapportera hur barnvagnsvänligt det är :)

Har hört gott om Buggaboo, men det verkar ju så dyra!!

Marie: Bra med lite expertråd :) Har ingen koll på vagnar och hjul och sånt, men det verkar som om jag borde ha en vagn med större hjul. Seychellerna har ju inga storstäder precis, plus att det säkert kommer att fastna en massa sand i hjulen... Tack för råden!

Nadia sa...

Jag kan rekommendera en bärsjal!
lite knepigt i början innan man lärt sig knyta ordentligt men har man väl lärt sig är det sååå skönt att slippa barnvagn.

Lisa Christensen sa...

Ja, det måste jag använda! Tror att det blir väldigt praktiskt där nere. Tack för tipset!