3 december 2007

Æbleskiver

Yes, det är som det låter - äppelskivor - men nope inga äpplen (jo, i gamla dagar hade man visst äpplen i). J hade länge talat om de fantasiska æbleskiverna som man äter till jul i Danmark och jag föreställde mig några goda äppelkakor. Påhejad av mig beställde J ett æbleskivejärn från Danmark. Det hela blev inte sämre av att det stod "munkar" på den svenska översättningen när leverensen kom. Jag älskar äppelmunkar och munkar av alla slag. (För danskar låter det f.ö. mycket komiskt med våra "munkar". J blev ganska förvirrad när jag första gången sa att jag bara älskar jordgubbs- och chokladmunkar...)


Æbleskiver är ungefär som pannkakor, men man har "rullat" dem i ett järn så att de blivit ihåliga i mitten. Till dessa äter man sylt och socker.

8 kommentarer:

Pumita sa...

Vill haaaa! De ser jättesmarriga ut! :p

Tankevågor sa...

Mumsigt! Jag har ärvt ett munkjärn av min mamma. Man kanske ska prova och göra såna. Har du receptet eller är det likadant som ett munkrecept?

Lisa Christensen sa...

Pumita: Danskarna älskar dem!

Londongirl: Munkjärn? Det kanske är samma sak som æbleskivejärn. Men i ärlighetens namn tycker jag inte alls att det smakar som munkar (falsk varudeklaration på paketet), utan mer som pannkakor. Det är inte samma recept som till munkar, ska lägga ut receptet på bloggen så kan du pröva att göra dem!

Det Mörka Hotet sa...

Gudars skymning: det där såg supersmarrigt ut!

Lisa Christensen sa...

Det är också jättegott! Hoppas du får smaka dem någon gång.

Cici Brodén sa...

Hejsan
Lägger ut receptet jag då mmm va goda dom är GÖR MÅNGA!!

1 ägg
1 dl strösocker
2 dl mjölk
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
25 gr smält margarin
Några droppar citronsaft

Blanda alla ingredienserna till en jämn smet.
1-1,5 msk smet gräddas i munkjärn ca 5 min.

Anni sa...

Hej!!

Har letat överallt efter ett munkjärn! Var beställde J ert munkjärn? Vilket märke är det?Jättetacksam för svar!

Mvh Ann

Lisa Christensen sa...

Hej Ann!

OBH Nordica hetter märket om jag inte minns fel. Du kan förmodligen beställa det online på imerco.dk eller inspiration.dk. Tror att vi beställde från Inspiration. Vi fick det sänt till UK så det borde ej vara problem att beställa från Sverige.