18 maj 2008

Realistiskt sett

Våra förhoppningar om att det någon gång, på något sätt skulle gå att prata på Skype har grusats. Orsak: Hela ön delar på 10 Mbit! Det vill säga, 20.000 människor delar på detta. I London hade vi 7 Mbit för oss själva.

Trots att J försöker vaccinera mig mot besvikelser med en massa realistisk information (det finns bara kycklingkrås, en paprika kostar 20 kr, jag kommer att få leva på fisk och vitkål, stranden är full av krabbor, en gång fanns det inte toalettpapper på tre veckor, fiskmåsarna spatserar bland de nyfångade fiskarna på marknaden osv) så hjälper det inte. Speciellt inte när han är bjuden på fester varje helg (förra helgen blev han islängd i en pool med kläderna, så nu är initieringen klar och han har blivit seychellois). Dessutom verkar det vara strand, bad, snorkling och barbecues varje weekend.

Och här sitter man och tittar ut på en plankvit himmel, vinden river i trädkronorna, det är 6 grader varmt och helst vill man inte gå utanför dörren. Samtidigt. J i 30-gradig värme. Ikväll väntar konsert och grillfest.

Ja, ja, vad är väl en bal på slottet?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Men hur kommer det gå med bloggandet när du flyttar dit? Du måste ju fortsätta :-) Du får inte avskräckas av att hela ön delar på 10 Mbit.

Lisa Christensen sa...

Det funkar att blogga som tur är :) J har skaffat sig en blogg och det går bra, det verkar vara så att Skype kräver för mycket...

nina sa...

Vilken bra beskrivning, "vaccinera mig mot besvikelser". Det var precis vad min pojkvän gjorde från Costa Rica då jag fortfarande var i Sverige.

Ingenting om fisk och vitkål, däremot om att äta ris och bönor varje dag, om riktigt dåliga vägar, om larver som bosätter sig under huden och mest av allt om kriminalitet - med skräckhistorier hämtade ur värsta skvallerpressen.

Till slut fick jag be honom sluta innan jag såg landet alldeles krigshärjat och i svartvitt (och så är det ju absolut inte här!).

Det är ju bra att förbereda sig lite på att allt inte kommer vara som hämtat ur en turistbroschyr, men det är klart att det kommer bli helt underbart ändå. Snorkling och barbecues, vad mer kan man önska? :-)

Och 10 Mbit till hela ön!? Jag som trodde det var illa att vi delade 1Mbit med grannen...

Lisa Christensen sa...

Haha, de vill verkligen inte glorifiera! Jag vägrar låta mig avskräckas, säger bara att jag älskar fisk och vitkål :) Men det är mycket skräckpropaganda om ön just nu. Tror att jag kommer att vara väl förberedd när jag kommer dit. Men man vill ju drömma lite om alla härligheter, för sånt verkar ju uppenbarligen också finnas...

Jag har 4 Mbit till min dator för tillfället och tycker att det går sååå långsamt. Jag kommer att få lära mig tålamodets dygd där nere...