21 maj 2008

Insomnia

Nu har det hänt igen, att jag legat och vridit mig av sömnlöshet i flera timmar. Jag vaknar ofta vid 4-4.30 på morgonen och kan förstås inte somna om. Det är ungefär samtidigt som J går upp - borta på Seychellerna. Jag vet inte om det är någon romantisk bakomliggande telepatisk orsak till att jag vaknar så tidigt eller om det helt enkelt har att göra med de ljusa, svenska sommarnätterna (men jag har införskaffat en sån där flygplansögonbindel så den teorin håller inte riktigt). Det kan också vara för mycket oro och för många tankar. Eller så är det helt enkelt för att jag låg och tänkte alltför mycket på Croque Monsieur....

Sömnbrist + järnbrist (som tydligen blivit ännu värre) är inte det bästa receptet för en lyckad dag, så jag försökte somna om, men efter två timmar blev begäret för stort och sedan var det jag och Croque Monsieur i köket medan morgondimman lättade utanför. Det känns redan bättre. Ost- och skinktoast kl. 6 på morgonen är inte att underskatta.

2 kommentarer:

Nadia sa...

jag hade också sömnproblem under min graviditet. Själv brukade jag vakna vid tre och kundeför det mesta inte somna om.
Sömnbesvär är inte kul men tydligen ganska vanligt dåman är gravid.

Lisa Christensen sa...

Ja, det har nog med graviditeten att göra, man får inte sova si och inte så. Ibland blir h*n arg om jag ligger på sidan :)