27 maj 2008

Kunden har alltid fel

Man får snart en reality check när man återvänder till sitt land. Så länge jag bodde i London kunde jag alltid leva på illusionen om att i Sverige minsann, där går allt på räls! Vi kunde ha problem med diverse saker och J och jag kunde alltid se på varandra i samförstånd och tänka: "Så där skulle det i alla fall aaaldrig få gå till i Skandinavien!"

Nu sitter jag här med ett Internet som knappt går att skaka liv i. Problemen har tydligen pågått sedan februari, men Internet-leverantören har ännu inte lyckats lista ut vad det är för fel - bara att det är vårt fel.

Jag vet inte riktigt, men i England kunde man liksom alltid bli en trotsig 2-åring och hota med att avgå som kund och få rätt. De verkade vara mer rädda om sitt rykte och för att bli stämda där borta. (Inte för att man behövde gå så långt, men det var lite mer kunden-har-alltid-rätt-mentalitet.)

Jag vet att det är strul och imperfektioner i Sverige och överallt, men jag är lite ny i landet och småförälskad och inget-kan-gå-fel-här-aktig så hela jag blir lite Va? över alltihop. Folk är liksom trötta och sura och saker krånglar som i resten av världen. Jag antar att jag och Sverige redan fallit in i vardagslunken då vi inte längre anstränger oss för att ge sken av något annat...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Om man hänvisar till att man bedriver eget företag och att man e helt beroende av ett fungerande bredband och tillägger att detta e inte acceptabelt brukar det gå lite snabbare. Tro mej, det funkar! :) (jo, jag har haft en del duster med både dom ena och dom andra...)

Anonym sa...

... Att hota med att fakturera för utebliven inkomst kan också lägga på lite extra kol i maskineriet har jag märkt :D

Anonym sa...

Åh vad jobbigt.
Vi har beställt bredband från Comhem till den nya lägenheten. Jag snackade med en brud i 40 minuter, hon spelade in samtalet (eftersom de inte har några skriftliga avtal), vi skulle få vårt bredband, en trådlös router och lite annat. Inget hände. När jag ringde dem två veckor senare visade det sig att det inte fanns någon sådan beställning hos dem. Det enda de hittade var en notering om att hon hade snackat med kunden (mig alltså) och att inspelningen misslyckades. Inte brydde de sig om att ringa mig och berätta det. Jag gick runt glad för att jag snart skulle få mitt bredband utan att veta om att de misslyckats med att genomföra min beställning. Dessutom var det hon som hade ringt upp mig från början och ville erbjuda någon kampanj. Ja, så kan det gå. Man blir så irriterad. Men jag hoppas det går bra med ert Internet. :-)

Lisa Christensen sa...

Ann: Ja, snart får jag dra till med det där och hänvisa till mitt företag!

Prinsessan: Så irriterande, speciellt när man går och väntar och tror att allt är i sin ordning. Varför ska det behöva vara så komplicerat?