25 maj 2008

Åldersnoja

Jag gillar när killen i resebyrån frågar om jag är under 21 år eller student.

Jag gillar inte när jag är med min mamma och förklarar mitt ärende för en tredje person och denne person svarar min mamma och talar över huvudet på mig. Hallå! jag är faktiskt X år, har universitetsexamen, väntar barn, är förlovad, har körkort (att jag sen inte vågar köra bil är en annan sak) och är fullt kompetent att konversera med en vuxen. Jag tar det inte som en komplimang, för jag tror inte att det handlar om att jag ser så ung ut, utan snarare att min mamma gör det och personen ifråga kalkylerade väl fram att min mamma kan ha en dotter på max 15 år.

Men värst av allt är ändå när folk gissar rätt på ens ålder....

Eller faktiskt, ännu värre är ett annat scenario som jag ibland utsätts för. När jag är med min mamma brukar folk nämligen utbrista: "Ni ser ju lika gamla ut!" Hmmm... tänker jag bara, ser jag ut som 50 år, va?

10 kommentarer:

nurseblog sa...

Inte kul att få höra att man ser jämngammal ut med sin mamma :(
Fast det är hon som ser riktigt ung ut förstås!
Ha en jättefin dag!

Anonym sa...

Oj, shit. Det är ju lite skillnad här... De tycker jag ser äldre ut än jag är och sen blir jag yngre helt plötsligt...

Nelli sa...

folk tror alltid jag är yngre än vad jag är, snart arton ser ut att vara tretton :/ haha

Sara sa...

Jag gillar också att bli "föryngrad". Och de få gånger som någon kallar mig för Madame kan jag känna mig förolämpad, trots att jag tekniskt sett är madame... Men visst är det frustrerande att bli omyndigförklarad?

Hm... Hur gammal är du, förresten? ;)

Lisa Christensen sa...

Nurseblog: Hon ser jätteung ut och folk försöker väl ge henne en komplimang, men inser inte att de samtidigt förolämpar mig :)

Jennifer: Det är inte alltid lätt att bedöma folks ålder...

Nelli: Jag får i princip alltid höra att jag ser yngre ut, vilket är kul, men man vill ju också bli tagen på allvar ;)

Sara: Det är helt klart bäst att föryngras och "Madame" är ju värsta förolämpningen man kan få!

Pumita sa...

Nej, du ser inte ut som 50 men jag tycker inte att du ska ta åt dig heller. Det är bara någon som tycker att du har en ung mamma och det är ju kul för henne. :)

Lisa Christensen sa...

Pumita: Jo, det är väldigt kul för min mamma och jag är jätteglad för hennes skull förstås! Jag får väl hoppas att jag brås på henne och ser ung ut länge jag också :)

Anonym sa...

Ibland (väldigt sällan) frågar de mig om leg på systemet. Jag blir så glad då :-)

Anonym sa...

Jag har då kommit över gränsen för åldersnoja tror och hoppas jag, men undrar då jag liksom många andra blir såå glad när någon säger men du du kan högst vara trettio jaja säger man men hjärtat slår en volt och man sträcker på sig en gnutta *skrattar** kommer nog alltid att finnas när man var yngre ville man vara äldre och nu vill man vara yngre konstigt!!!

Kramisar till dig vännen!!

Lisa Christensen sa...

Prinsessan: Jag med! Men det där nya systemet med att man tar själv verkar ha haft negativ effekt på leg-frågorna.

Sanna: Alla vill kanske uppnå den optimala åldern kring 25. Så snart den födelsedagen har passerat inser man att man har påbörjat ett nytt kvarts sekel... :)
Av bilderna att döma tycker jag iaf att du ser yngre ut än dina år!
Kramisar