4 juli 2007

Min första kväll i Köpenhamn


Någonstans i virrvarret av Köpenhamns medeltida gator tog Maibritt med mig till en italiensk restaurang som gjorde några av de godaste pizzorna jag ätit. I London finns det mest sådana där pizzor med tjock botten som Domino's eller liknande. Men det här var äkta italiensk pizza med god, vällagad tomatsås. Maibritt talade italienska med servitören och det kändes nästan som att vara i utlandet, vilket jag förstås också var, men när jag tänker på utlandet tänker jag på sydligare breddgradet.

Det är nästan två år sedan jag såg Maibritt sist. Vi lärde känna varandra då vi båda bodde i London. Vi flyttade tillbaka till våra respektive hemländer vid ungefär samma tidpunkt och jag minns att våra mail var fyllda av lättnad över att ha kommit ifrån London. Vi skrev båda: "Åh, så härligt att få sova i en skön säng, att duscha i ett rent badrum, att ha fungerande element och ett hem där man slipper bli hög på haschröken som sipprar ut under tröskeln till min flatmates rum..."

2007. Köpenhamn två år senare. Maibritt är kvar i Danmark och jag tillbaka i London.

Inga kommentarer: