6 juli 2007

Legoland

Jag är fortfarande i lilla Legoland, men på Jylland nu, i en pytteliten by. Det är Jakobs hemby. Jag minns första gången jag kom hit. Jag var lite nervös för i Sverige läser man ju mycket negativt om dansk flyktingpolitik och här kommer jag. Inte nog med att jag ser annorlunda ut, jag är svensk också! Och så ska man till en liten by med 1000 invånare, mitt i Jylland. Hade de någonsin sett en sådan underlig figur som jag? Jag var beredd på att bli bemött som ett ufo, men de storslagna reaktionerna vid min entré uteblev.

När jag kom hit första gången frågade jag Jakob:
"Men var är centrum?"
Och han svarade:
"Detta är centrum."
Centrumet är ungefär 300 kvm stort.
I denna lilla danska by finns en affär, ett bageri och en kyrka. Det finns faktiskt ett hotell också, men det verkar mest användas till arrangemang och liknande. Nästan allt är byggt av rött tegel och runt omkring byn breder de böljande, danska åkrarna ut sig.

Det är en charmerande och exotisk plats. Speciellt för en Londonbo. Jag tycker mycket om det lantliga livet, bristen på storstadens utbud och val. (Jag är
nämligen tvilling och kan aldrig bestämma mig.) Dessutom finns Århus inom räckhåll om det skulle bli för lugnt. Men just nu är det ganska skönt att bara kunna slappna av. Det är väldigt rofyllt här och jag går omkring på knarrande trägolv i det stora huset och utanför hänger regnet i luften. Man hör ingen trafik, bara fåglarnas kvitter eller regnets smattrande mot fönsterblecken.

2 kommentarer:

Anne sa...

Mysigt. Variationen är ofta bäst.

Lisa Christensen sa...

Ja, det är då man uppskattar tingen. Det har varit jätteskönt att bara slappa ute på landet.