4 juli 2007

Nyhavn

Samma kväll jag kom till Köpenhamn vandrade jag och min vän Maibritt ner till Nyhavn. Det hade regnat under dagen och så tittade solen fram precis innan den skulle gå ner.

Vid Nyhavn ligger båtarna och kluckar längs med kajen och folk dricker öl vid restaurangerna och kaféerna eller så sitter de på kajkanten och betraktar människorna som passerar.

Kanalen grävdes ut på 1600-talet och var länge ett tillhåll för prostituerade. Nu är det ett känt turiststråk och något av det vackraste i Köpenhamn med sina färglada hus och fina båtar. Atmosfären är härlig och en varm sommardag avnjuts Köpenhamn kanske bäst här vid vattnet.

5 kommentarer:

Nadia sa...

Vad fint och mysigt det ser ut!

Pumita sa...

Bilden längst ner är jättefin!!

Lisa Christensen sa...

Nadia: Det var verkligen jättemysigt och mycket folkliv. Speciellt när det var soligt.

Pumita: Tack!

Anonym sa...

Jag har varit i Köpenhamn 3-4 gånger och sett Nyhavn varje gång, men ändå så börjar jag längta tillbaka dit när jag ser dina fina bilder på området!

Dessutom så saknar jag trafikljusen från Köpenhamn, de som visar hur många sekunder det tar innan det blir grönt ljus igen. :)

Lisa Christensen sa...

Haydee: Ja, Köpenhamn och Nyhavn är verkligen charmerande! Skulle gärna åka dit flera gånger.