17 juli 2007

Camping och camping

Vi har bestämt oss för camping. Det ska tydligen vara romantiskt och ha hög mysfaktor enligt en viss person. Och faktiskt, när jag tittar på de franska campingplatserna på nätet ser vissa ut som värsta vingresekatalogen. På bild bör det kanske förtydligas.

Det jag minns av mitt barndomscampande i Frankrike var gula sönderbrända, söndertrampade gräsmattor intill gräsrötterna fyllda med tält, bilar, husbilar och husvagnar. Och toaletter med ett hål i mitten.

Mycket tycks ha hänt sedan dess.
På bilderna lockar de med pool, restaurang och bar. Lyxcamping med andra ord. Dessvärre verkar det inte vara helt lätt att bara boka några nätter. Man ska helst bo en vecka. Vi vill ju resa runt, bo lite här och där, campa vid både Medelhavet och Atlanten.

När jag lärde känna Jakob talade han om någon romantisk plats i de schweiziska alperna där det bara fanns utedass och kallvatten. Uhum..., tänkte jag och undrade hur man skulle kunna tvätta sig och hur romantiskt det skulle vara efter någon vecka på en alptopp utan en varm dusch.

Men att campa i Frankrike med varmt rinnande vatten kan nog vara hur mysigt som helst. Och när Jakob talar om smattrande regn på tälttak och vi två där inne i värmen med varmt, rykande kaffe tror jag nog också att det kan vara romantiskt.

Hur som helst. En viss person är nu glad och tittar på tält, gasolkök och sovsäckar.

Och en annan person ser framemot att resa till Frankrike och ligga på stranden med en drink i handen.

2 kommentarer:

Anne sa...

Det låter mysigt och kommer säkert bli det, så länge det inte regnar...

Lisa Christensen sa...

Det blir nog mysigt med regn också, även om man längtar efter lite sol när man nu bor i London (som varit ovanligt regnigt i år...).