27 juni 2007

Idag, igår och i förrgår

Idag: blir Gordon Brown ny premiärminister i Storbritannien. Det, Wimbledon och översvämningarna dominerar de brittiska nyheterna just nu.

Igår: såg vi Ocean's 13. Snygg, men inte mycket mer enligt mitt tycke. Lite 70-talspastischig sådär.

I förrgår: köpte vi en blommig soffa till vårt kommande hem. Jakob såg först på den och fnös. Alltför feminin. Alltför många kuddar och blommor. Alltför stor risk att bli trakasserad av kompisarna. Men sedan framhöll jag hur fransk den såg ut och hur praktisk den var och gav honom alibi för att tycka om den. Han sjönk ner i den i affären, ja, den var ju väldigt bekväm. Han betraktade den från håll, ja, kanske. En försäljare vittrade blod och förklarade entusiastiskt hur man kunde fälla ner armstödet så att soffan nästan blev som en divan och där kunde ju Jakob somna framför tv:n.
Fem minuter senare: "Den tar vi!"
Tror att Jakob gillade den hela tiden, men han måste ju övertalas så att han kan skylla på mig.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för att du skrev en kommentar hos mig så att jag hittade hit - har nu plöjt igenom hela din blogg!

Trots att jag fortfarande bor kvar i Sverige kan jag till viss del känna igen mig i det du skriver. Att vara Lappländska i Småland kan nästan liknas med att bo utomlands (kan avslöja att det till och med råder språkförbistringar mellan min far och min sambo emellanåt). Hemlängtan har jag massor även fast jag vet att jag inte skulle kunna flytta "hem" igen - jag skulle inte trivas där i längden.

Hoppas du hittar din plats i världen någon gång - någonstans där du känner dig riktigt hemma :)

Lisa Christensen sa...

Välkommen till min blogg! Kul att du orkade plöja igenom alltihop :)

Jag kan förstå att det kan kännas som att flytta utomlands även om man "bara" flyttat inrikes. Det är ju ganska stor skillnad mellan norra och södra Sverige och mellan stor och liten stad. Jag och min pojkvän upplever inte bara olikheter när det gäller länder utan också för att jag är från en storstad och han från en liten by med 1000 invånare.

Hoppas du också kan känna dig hemma i Småland!