9 juni 2007

Frankrike

Vi har bokat färjan mellan Dover-Calais i juli/augusti. Det blev Frankrike. Två veckor i Frankrike. Vi ska köra söderut längs med Atlantkusten, snurra runt i Aquitaine, korsa Pyrenéerna, slingra fram på små vägar mellan inlandet och Medelhavet, besöka Montpellier och försöka hitta små drömska byar. Jag vill ligga på stranden, bada i Atlanten och Medelhavet, dåsa bort i värmen och njuta av språket och maten.
Om det är någon som har några bra tips på sevärdheter, vackra byar, fina sandstränder eller billiga B&B är ni varmt välkomna att skriva!
Jakob har börjat lyssna på franska i bilen och ringde mig nyss bara för att fråga hur man säger "jag har". Hans franska är uppenbarligen mycket basic, men han har redan de skorrande rrr:en. Jag har själv glömt mycket, men tänkte börja läsa franska igen i höst.
Jag vet att många tycker att fransmännen är dryga och snobbiga, men jag har faktiskt inte lagt märke till av det. Antingen är jag för naiv för att märka nåt eller så är det mest i Paris som det är så (men det har jag i och för sig också haft turen att missa). Det kan också bero på att jag alltid försökt tala franska, även om jag glad och stapplande sa "goddag" istället för "tack" när jag
skulle köpa min första baguette på franska.
När jag var i Paris ville jag försöka verka fransk och världsvan, men råkade hela tiden ut för människor som tyckte att jag såg bortkommen ut och ville hjälpa mig. På engelska dessutom!
Annars är ju fransmännen inte direkt kända för att vilja tala engelska, men jag tror att det är för att de är så rädda att göra fel. Italienarna har visst också mobbat dem och sagt att de låter omanliga när de talar engelska. ("Is it true that we sound gay when we speak English?")
Hur som helst, jag kommer kanske glad och naiv till Frankrike och får min beskärda del av snobbism i sommar.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Efter London-accent tycker jag att den franska accenten på engelska är vackrast, dock omfattar det endast kvinnor.

Anonym sa...

jag bodde två veckor i en jätte mysig fransk by förra sommaren. La garde freinet heter den och ligger cirka 15 minuter från St.tropez, jätte mysig och väldigt fransk. Mycket känsla i den om det är det du letar efter!

Lisa Christensen sa...

Erik: Fransk touch på engelskan passar nog bäst på kvinnor. Det motsatta - en engelsktalande som ska snacka franska är inte lika charmerande. Känns ganska brutalt.

Katrin: Tack för tipset! Låter intressant. Det ska jag kolla upp.

Anonym sa...

Åh... jag vill också! Får jag följa med? Jag kan sitta helt stilla i baksätet, jag lovar! ;) Nä men ärligt talat, låter kul! Om ni ska neråt Provence kan ni "titta förbi" en stad uppe i bergen som heter Entrevaux (om jag inte minns fel). Man tar det sk "Pinje-tåget" från kära gamla Nice. Staden doftar lavendel och nybakt bröd och är inte alltför turistig.

I Normandie, på gränsen till Bretagne finns det en ö som heter Mont Saint Michel. Visserligen mycket turister men ändå en sevärdhet! http://www.ot-montsaintmichel.com/accueil_gb.htm

Snart ses vi, Lisa! Yes!!

Lisa Christensen sa...

Ann: Jag kan kanske smuggla med dig i min resväska...
Tack för tipsen! Entrevaux låter mysigt, hörde om några som åkte dit och övernattade i något övergivet kloster eller slott eller vad det var. Skulle gärna se Mont Saint Michel också om vi kommer förbi.
Någon dag måste vi åka till Nice och återuppleva gamla minnen.
Blir så kul att ses! Pimm's och vinägerchips ligger redan nedpackade i min resväska...

Kram!!