7 juni 2007

I den engelska fotbollsbubblan

Klistriga ölgolv och sjungande fotbollsfans och jag i trappan mellan svenska och danska matchen. Three Kings är en av de få pubar i London som visar skandinavisk (och utomengelsk) fotboll. Jag är inte speciellt intresserad av sport, men det är intressant att se på fotboll ur en engelsk synvinkel. Andra länder existerar inte i deras fotbollsvärld. Det är knappt att de visar skotskt och walesisk fotboll på tv och tidningarna ignorerade skandalmatchen mellan Sverige-Danmark totalt. Det måste vara därför de kan fortsätta tro att de är världsbäst i fotboll, och därför de får en chock varje gång de måste möta världen och inse att de inte är så bra. Förvisso kommer de långt i Champions league, men vem skulle inte det med köpta spelare från utlandet? Ok, nu ska jag sluta leka fotbollsexpert.

London har förlorat sin somriga känsla och övergått i något vitt, platt och temperamentslöst. Det regnar inte ens. Det blåser lätt ute i trädgården och man längtar inte precis ut i meningslösheten. Men jag ska försöka passa på att njuta av de sista Londondagarna innan jag åker till Sverige på tisdag.

Inga kommentarer: