1 maj 2007

Småstadskänsla

Idag har jag varit inne i E. Martyn, som är en liten kaffebod i Muswell Hill, och köpt nymalet kaffe. Det är precis som att kliva hundra år tillbaka i tiden. Det påminner om ett gammalt apotek med mörk träpanel och massor av hyllor. En härlig doftar av kaffe sprider sig så snart man kommer in. Lite längre ner på Muswell Hill Broadway finns ett franskt bageri med underbart valnötsbröd. Sådana små saker tycker jag om med London. Trots att det är en sådan gigantisk stad så är det fortfarande småstadskänsla kvar i vissa delar.

Eftersom jag är nybliven "hemmafru" fick jag tipset om att bada i Hampstead. I Hampstead Heath finns det nämligen dammar (minisjöar) man kan simma runt i. Det finns en speciell damm för män och en för kvinnor (och en unisex!) där man kan bada. Det känns ganska gammaldags, men jag måste titta förbi där. Hampstead är för övrigt ett mysigt område med butiker, kaféer och pubar. Det är också något av det dyraste områdena i London. Bishops Avenue är nog den exklusivaste väg man kan finna. Här har bl.a den saudiarabiska kungafamiljen sitt Londonresidens.

Inga kommentarer: