30 maj 2007

Längta eller sakna?

Svala skogar, klipphällar i skärgården, flanerande på stan, träffa vänner... Nu har jag äntligen bokat en resa till Sverige, en semester från London. Jag är så lycklig över att snart få träffa alla igen!

Jag vill se London på avstånd, se om jag längtar, om jag saknar. Jag kommer förstås att sakna J, men kommer jag att sakna staden?

Naturligtvis saknar man och längtar efter alla hemma i London och hemma i Stockholm, men en stad avskalad detta faktum, vilken vinner då?

Jag vill se Sverige på nära håll, placera Stockholm under lupp, se om det kan leva upp till en utlandssvenskas idealiseringar. Stockholm kommer att vara vackert, förförande, lockande, jag vet. Men kommer det att vara nog?

Stockholm-London. Det är en ojämn match. Semester mot liv.

Men snart kommer jag i alla fall sitta på ett flyg "hem" och se om jag längtar eller saknar.

Inga kommentarer: