9 april 2009

Oj, här kommer visst mitt svamligaste inlägg på länge...


Det är renande, ungefär som ett besök hos psykologen. Själslig utrensning. Jag reder ut, kastar, arkiverar. Saker och ting blir så snabbt inaktuellt. Vi har tagit med oss en ryggmassagerulle i trä. Hmmm. Och jag trodde visst att jag skulle dansa i Kookaïklänning på Seychellerna. Och mina älskade träskor med blå blommor från Noa Noa har jag nog bara vinglat runt i två gånger. Jag minns i alla fall att jag vinglade ner på oasfalterade vägar till Amy och Brad. Och jag hade dem på Fisherman's Cove ("J, du får bära Julie ikväll, jag har fullt upp med att hålla balansen och se snygg ut...").

Vissa saker följer med oss vart än i världen vi flyttar. Vår engelska, blommiga soffa och den balinesiska himmelsängen befinner sig just nu i transit i Danmark och väntar på att flytta till Stockholm (4 tr utan hiss).

Varje gång jag byter land brukar jag byta parfym för att liksom markera en ny sinnesstämning. Innan jag började blogga brukade jag också ha en dagbok för varje land. Ett års dagboksskrivande på laptopen brukade ungefär bli 350 boksidor som jag printade och omsorgsfullt band ihop till en bok.

Frankrike efterlämnade en dagbok fylld med mina unga och mycket dramatiska känslostormar kring en historia som utspelade sig i Aix-en-Provence och Paris och Stockholm. Jag krockade med en motorcykel på väg till Louvren (det är min bästa ursäkt för att aldrig ha sett Mona Lisa) och var mest olycklig hela tiden. Och så bar jag Elizabeth Ardens Sunflower.

Sedan bytte jag till Kenzos d'Étè och drog till London. Del 1 av Londonhistorien är sunkig, även med parfym till. Jag hade stuckit till London för att arbeta som receptionist efter att ha frilansat i Stockholm. Jag hade bytt ut min stora (nåja, med londonmått mätt i alla fall) lägenhet i Sverige mot ett (eller snarare flera olika) rum i London. Jag var olycklig i Sverige och jag visste inte vad jag ville så jag vandrade runt med mina resväskor över hela London och var totalt stum. Efter Frankrike blev jag stum, som om jag dog. Jag var bedövad och smal och gick, gick, gick på Londons gator som var fulla med människor och jag gick på en massa idioter och jag gick fel, men jag var i alla fall inte i Sverige och det var huvudsaken.

Jag är som regn idag. Inte för att jag är olycklig i mitt nuvarande liv, men jag såg just ett tv-program som påminde mig om att New York är förlorat för alltid. Jag försökte intala mig att jag kan åka dit på en enveckassemester som andra dödliga. Men det är inte nog för mig. Jag har en obesvarad relation till New York, om man nu kan ha en obesvarad relation. Hursomhelst, endel saker förblir väl bara obesvarade och olyckliga. Och jag har egentligen gått vidare. Men ibland rivs det upp små flikar i min lycka och där under ligger ett förflutet som inte riktigt kan nå mig mer, men det gör ont i alla fall.

Jag packar ihop och en sekund tänkte jag: Kunde det inte vara kul att bo i Tokyo? Men jag måste landa någonstans nu. Sluta flytta, sluta packa, sluta leta. (Bli vuxen och normal någon gång, Lisa!)

Seychellerna är parfymfritt. (Orsak: Överbskyddande mor vill inte att bebis ska andas in farliga ångor.) Men nu. Jag behöver en ny start och en ny parfym. Har ni några tips? Jag vill dofta som en sommaräng efter regn.

Nu packar jag ner Seychellerna i kartonger och resväskor och en del av vårt liv här ska car boot-säljas.
.
Saken är den att jag är världens lyckligaste. Bara så att ni vet. Jag är världens lyckligaste. Nu. Men under många år var jag världens olyckligaste och ibland, mycket sällan, kommer jag ihåg alla de där dagböckerna och dofterna och jag vill aldrig mer tillbaka till det livet.
.
Men nu, kära läsare, har jag svamlat för länge och måste gå och byta blöjor.

På återseende. Och glad påsk, förresten!

19 kommentarer:

Tess sa...

Oj, det blev en del att läsa :) Men intressant!
Ha en trevlig påsk nu!

Ingela sa...

Jag älskar dina texter och tankar. Så vackert....

Kramar från oss

ps. mailar dig i helgen. Fick ett halvjobbigt besked som jag måste smälta lite. Ds.

Anonym sa...

Jag rekomenderar DKNY :o) Ha en trevlig påsk!

Anonym sa...

oj vilket kännslorikt inlägg!!Jag förstår dig helt och håller.Har själv vandrat runt och undrat var jag engetligen trivs bäst, och har inte hittat det ännu.Är tillbaka till Sverige efter 10 år utomlands och känner draget med att flytta igen...nya ideer, nya kulturer jag vill lära känna...Men man är inte 20 längre, man kan inte bara sticka sådär....så jag förstår helt vad du skriver!!!
Hoppas det löser sig!
Glad påsk!

Charlotte sa...

Önskar dej och de dina en riktigt Glad Påsk!!

(dofta på Oriflames Northern Lights, den kanske skulle vara nåt för dej)

Kramar!

Miss Marie sa...

Hräligt och hoppfullt inlägg. Väldigt intressant att läsa vad du skriver, som alltid, önskar att jag kunde skriva som du!

Angående parfym, jag gillar inte starka parfymer, så därför gillar jag Philosophys parfymer, har haft både Falling in Love och Amzing Grace! Lukta på dom vetja!

Jenny sa...

Vilket fint inlägg!
Kan tipsa om Mexx Nice - lätt och fräsch.

Pumita sa...

Lycka till med flytten och GLAD PÅSK!

christel sa...

Fin läsning! Jag kan säga att jag har haft den där tanken: "Bli vuxen och normal nu Christel" flera gånger! Lycka till med flytten!

Sandra sa...

Skönt att höra att man inte är ensam om att tänka "Bli vuxen"-tankar. Jag trodde när jag fyllde 30 att insikten skulle komma. Vad vill jag egentligen med mitt liv? Men den frågan har än så länge ett flertal svarsalternativ.

När det gäller lite mer lättsamma ämnen som en väldoftande parfym så kan jag varmt rekommendera Marc Jacobs "Daisy". Eller "Lovely" av Sarah Jessica Parker. Sen måste jag även slå ett slag för Burberrys "The Beat". Alla tre är helt fantastiska!

Lisa sa...

Vilket fint inlägg! Och jag känner sa väl igen mig ocksa. Drömmer fortfarande om NY, Singapore, Hong Kong, Sydney... Men nu blir det ju Warszawa i 3 ar och man undrar ju om man kanske skulle stadga sig nanstans efter det?

Vad kul att du har skrivit sa mycket dagbok. En dag kommer du vara sa glad över dom och sittat där och läsa och förhoppningsvis sa gör det inte "ont" längre da.

Haller med Sandra om Marc Jacobs Daisy.

Stor lycka till med flytten! Ser fram emot att fa "följa med"!

Kram Lisa

Lisa Christensen sa...

Tack för alla parfymtips! Kommer att testa dem på flygplatsen i Frankfurt om några veckor :)

Therese: Kul att du tyckte att det var intressant att läsa, ibland får jag inte stopp på "pennan"!

Ingela: Tack! Hoppas att det inte är något allvarligt. Ta hand om dig! Kramar

En weirdo's bekännelser: Tack för tipset! Noterat.

Mandystockholm: Visst är det svårt att bestämma sig när man har alla världens länder att välja mellan!

Charlotte: Ska hålla utkik efter den. God fortsättning på påsken! Kramar

Marie: Åh tack, vilken komplimang!:D
Gillar inte heller för starka parfymer. De ska vara fräscha.

Jenny: Tack, ska testa!

Pumita: Tack och glad fortsättning!

Christel: Haha, fler än jag som tänker så! Men då är vi kanske inte så onormala i alla fall ;)

Sandra: Och en till likasinnad! Men tror du man måste bli vuxen? För jag har egentligen ingen lust ;)
Ska testa dina tips. Tror att jag har prövat SJPs, men minns ej vad jag tyckte.

Lisa: Tack och lycka till själv! Jag ser också framemot att följa med dig till Warszawa. Det finns så många liv man vill leva, hur ska man hinna med? Kram

R i Prag sa...

Fantastiskt! Vill läsa mer.

Sara sa...

Dior's escale á Portofino... Om det funkar med en italiensk sommaräng? ;)

Lisa Christensen sa...

R i Prag: Kul! :D

Sara: Italiensk sommaräng, det låter precis som jag! ;)

Veronica sa...

Kramar :)

Lisa Christensen sa...

Veronica: Kram tillbaka!

Jess sa...

Har last din blogg ett tag, vet inte ens hur jag hittade den men iallafall...har inte kommenterat innan men kande att jag behovde det nu :)
Har samma kansla som dig nar det galler NY, konstigt att nar jag laste det satte du ord pa mina tankar...Men jag ger aldrig upp hoppet om "min" stad :)

Oxa, gillar du frascha, latta parfymer, prova Eau De Cartier...Den hade jag pa mitt brollop och ar den enda parfymen jag inte trottnat pa!

Lisa Christensen sa...

Jess: Visst är det något magiskt över New York :) Mitt förhållande till den staden är komplicerat. Det hade kunnat vara min hemstad, men av olika skäl blev det aldrig så. Jag får fortfarande återfall, men jag tror att jag måste släppa den drömmen...
Jag hoppas att du för möjlighet att göra det till din stad!

Ska pröva parfymen så snart jag kommer till civilisationen ;) Tack för tipset!