12 april 2009

Hur hypnotiserar man en bebis till sömns?

Under förhistorisk tid kastades det örter i kokande vatten och en äggklocka sattes på 10 minuter, sedan lät man sig ångas under en handduk tills man var rosig och då var det dags för peeling, kallt vatten och en härlig ansiktskräm. Vips var man renoverad och snygg!

Jag kom bara att tänka på det imorse klockan 5 då min bebis - som för övrigt somnade kl. 22 igår - väckte mig, pigg som en mört (hon, inte jag).
.
När kommer man någonsin att ha tid för lyx som att fila fötterna eller sova länge på mornarna?
.
Julie sover i snitt 2-3 timmar mindre än bebisar i hennes ålder brukar göra. Kan man inte öka hennes sömnbehov på något sätt?
.
Plötsligt inser jag att allt det där man hört om att man inte man får någon tid till sig själv efter att man har fått barn är sant! Jag minns att jag och en vän under den förhistoriska tiden (dvs pre-barn) skrattade åt föräldrar som påstod att de inte ens hade tid att duscha. Ha! tänkte jag, sådan tänker jag minsann inte vara.
.
Som om man hade ett val... Eller jo, man har ett val; mellan att äta frukost eller duscha.
.
Nu är Julie lite äldre så det går lite lättare och jag hinner både duscha och äta frukost, men mina gamla huskurer känns fortfarande som en avlägsen lyx.
.
Men det är värt det, för det underbaraste som finns är att dansa med Julie till Corinne Bailey Rae medan det regnar utanför och jag älskar att vakna upp till Julie varje morgon.
.
Men jag älskar också när hennes ögonlock faller tungt över sömniga, safirblå ögon...

10 kommentarer:

Sara sa...

Att vara hos mormor och morfar är lyx... De uppmanar mig att ta lååååånga duschar, sova läääääänge på morgonen och bara ligga på soffan medan de slåss om att ägna sig åt min bebis!

Karin sa...

Åh vad jag känner igen mig! Att få gå på toaletten med stängd dörr känns som lyx ibland... Har precis fått Ella att somna efter att hon gnuggat ögonen men vägrat att sova i tre timmar. Hon är också en sån där som inte sover så mycket som snittbebisarna ska göra. Men jag tycker att det börjar bli bättre ju mer vanlig mat hon får - det finns ljus i tunneln! Men sen är det ju bara att inse, har hon sovit två timmar på dagen så börjar jag längta efter att hon ska vakna!

Tess sa...

Ibland förvånas man själv över hur mycket tid ett litet barn kan ta, men som du säger...DET ÄR VÄRT DET! Tids nog får man tiden tillbaka...

Anonym sa...

Vad jobbigt att inte få sova ordentligt...jag visste att det fanns en bra anledning till att jag inte har skaffat barn ännu. Gillar min sömn för mycket!

mie sa...

Sömn ger sömn. Funkar på mina små i alla fall. Desto mer de sover på dagen desto mer sover de på natten. Juno sover c:a 20-08 och sedan 2-3 pass på dagen, 45min-3h st. Sover hon dåligt på dagen, sover hon sämre på natten.

Det är mitt enda tips.

Bästa sättet att få Juno att sova bra på dagen är i alla fall att sova tillsammans med henne. Vaknar hon till stoppar man bara in bröstet så somnar honom om direkt ;)

Lisa Christensen sa...

Sara: Det är därför jag längtar till Skandinavien. Har kommit på att det inte är så dumt att bo nära familjen när man har barn.

Karin: Jaså, din bebis vill inte heller sova! Jag tror alltid att alla andras bebisar är väldisciplinerade. Men jag har faktiskt hört att intelligenta barn sover mindre så vi kan ju trösta oss med det (men det är nog bara något de hittat på så att vi inte ska drabbas av post-natal depression ;)

Therese: Jag är helt klart lyckligare nu trots sömn- och tidsbrist! :)

En weirdo's bekännelse: Ja, passa på att sov innan du får ett barn. Då är den tiden över... (men lustigt nog tycker jag att man får mindre sömnbehov när man får barn, tidigare skulle jag inte ha överlevt på mindre än 10 timmars sömn).

Mie: Gud, vilken drömbebis du har!! Problemet är att Julie medvetet håller sig vaken. Ögonen håller på att sjunka ihop, men hon VILL INTE sova... Suck! Jag ligger bredvid henne, men det kan ta 1-2 timmar att få henne att somna. Menar du att du sover middag tillsammans med henne eller bara under insomningen? Den lilla tid Julie sover på dagen försöker jag göra plikter som att blogga osv. ;)

mie sa...

Ja jag är nog rätt bortskämd för hon sover oftast som en tonåring!

Ibland sover jag med henne, ibland inte. Hon ammas till sömns eller så ligger jag bara bredvid tills hon somnar (vilket tar några minuter bara). Vi har i alla fall aldrig kört några läskiga metoder och vi samsover, vet inte om det gör vare sig till eller från!?

MEN, mitt första barn sov inte speciellt mycket, och var dessutom svårsövd så det kanske kommer till nästa barn ;-)

Konsultpappan sa...

Lilltjejen började sova längre på nätterna när vi lade henne lite tidigare (!) på kvällen.

Lillkillen började sova längre på nätterna när han började på utedagis.

Men fortfarande sover de färre timmar än alla kompisarnas barn.

Jag hatar dem i smyg för det.
Kompisarna alltså.

mie sa...

Det där med att lägga tidigare funkar för oss också. Det är bra att börja söva innan de är övertrötta!

Lisa Christensen sa...

Mie: Det kanske för att hon är första barnet eller för att hon är prematur. Hon sover mellan oss på natten och på dagen somnar hon - så småningom - bredvid mig. Men hon gör sitt yttersta för att hålla sig vaken. Jag börjar med insomningsförsöken så snart hon verkar trött (gnuggar sig i ögonen osv), men hon somnar inte förrän hon i princip faller omkull i sängen. Hon SKA bara vara vaken.

Konsultpappan: Tack för tipsen! Vi brukar testa om Julie vill sova redan vid 19-20-tiden på kvällen då hon visar första tecknen på trötthet, men hon somnar ändå inte förrän kl. 21-22! Tidigare somnade hon vid kl. 19-20, men helt plötsligt har hon blivit "stor flicka" och vill somna sent... Vet inte vad vi ska ta oss till!