13 april 2009

Resa med Google Earth


Igår tog vi en tur till Värmland efter att ha kollat in Stockholmstrakten. Lägenhet i Stockholm och sommarhus i Värmland? Sedan googlade vi vidare till Danmark och mätte hur långt det var mellan våra länder.

Jag minns när vi googlesemestrade på Seychellerna och drömde om att flytta hit. Vi zoomade in oss på små pärlor i Indiska Oceanen och fyllde i med vår fantasi och när J fått jobbet ringde vi runt till alla vi kände och tvingade dem att också googla in sig på "våra" öar.
.
Nu nostalgigooglar vi på trakter som vi redan känner till. Vi googlegår på gator i Stockholm, tittar in i Js föräldrars trädgård och googlar skidåkning i Dalarna.
.
När jag var liten brukade jag sitta med vår stora kartbok i knät och drömma om olika platser och fantisera om hur det såg ut i en liten ungersk by eller längs med den den amerikanska västkusten. Jag planerade hela liv utifrån den där kartboken. Jag skulle bo där, där och där.

Nu önskar jag ibland att min google earth kunde stanna någonstans, zooma in och vila på den platsen.

6 kommentarer:

annai sa...

Jag tycker också att google earth är spännande. Tänk att kunna resa jorden runt med bara några klick! Mycket mer "levande" än en vanlig karta.

Anonym sa...

Är det inte en underbar uppgradering av de gamla kartböckerna! Jag brukade precis som du sitta och titta i kartböcker!

Jenny sa...

Jag har aldrig använt google earth, men bläddrat desto mer i kartböcker. Och drömt mig bort...:-)

Tess sa...

Google eartht är så härligt att drömma sig bort med!

♥ Sanna ♥ sa...

Att kunna se världen och tomter och små adresser på kartorna är helt underbart tyvär ligger vi precis utanför så jag bor ganska suddigt hii...
men bra ändå
Hoppas att allt är bra med dig och familjen i värmen jag är faktiskt gasnka avundsjuk, vill ha massa värme jag med
KRAMISAR

Lisa Christensen sa...

Annai: Visst är det fantastiskt! Man kan researcha lite på förhand.

En weirdo's bekännelser: Det är kul när man fantiserar som barn och sedan förverkligar fantasierna som vuxen :)

Jenny: Du måste pröva google earth, det är som kartböcker fast bättre!

Therese: Och billigt också! ;)

Sanna: Vi smälter snart bort här, det är så varmt den här årstiden... Vi längtar efter att inte svettas! Kram