15 april 2009

Förberedelser för Skandinavien

Resan till Sverige går i ganska många steg: La Digue-Praslin-Mahé-Frankfurt-Hamburg-Århus-Köpenhamn-Stockholm. Vissa nedslag är ytterst parentetiska, medan andra blir lite mer varaktiga.
.
Gradvis gör vi oss beredda på Sverige.
.
Jag försöker att tala danska med J tills jag får ont i halsen. (Och tills J blivit irriterad på mina teatraliska imitationer av danskar. Men jag måste liksom gå in i mitt rollspel till fullo för att få till den rätta accenten.)
.
J försöker att tala svenska (tills jag inte längre orkar höra mitt språk i mupp-variant).
.
Dessutom brukar jag öppna kylskåpet för Julie och säga: "Skandinavien!"
Jag vill ju inte att hon ska få en chock (när hon kommer tillbaka till sitt kalla hemland).

10 kommentarer:

Miss Marie sa...

Ha ha ha ha ha! Skandinavien! Det var ett riktigt bra trick! :D

christel sa...

Hahahah det var kul! :D Glass = smaken av skandinavien ;)

Karin sa...

Hahaha! Jag tror jag får göra samma sak när jag sätter Ella på det kalla stengolvet. Underbart.

Svensk chekchouka sa...

wow, det blir en omställning!!! Usch, flyga med barn är träligt, hoppas det gâr bra!

Lisa sa...

Vilken resa ni kommer göra. Sa spännande! Och Julie vänjer sig nog, ni kommer ju dessutom vid rätt tidpunkt som tur är. Men ditt knep var ju bra! ;)

Kram Lisa

Lisa Christensen sa...

Marie: Ja, hon ska läras i tid vad det innebär ;)

Christel: Sverige = vaniljglass, haha!

Karin: Sverige är allt som kyler: Kylskåp, frys, kallt stengolv, isbitar. Det är bara att försöka ge dem en bild av det underbara landet i norr...

Svensk chekchouka: Ja, det blir en ny värld för Julie att ha en massa kläder på sig plötsligt. Är lite oroad för flygresan. Hoppas att hon sover sig igenom den (vi flyger på natten)!

Lisa: Ja, jag försöker gradvis vänja henne, men som du skriver är det i alla fall nästan sommar när vi kommer. (Men vi fryser vid 25 grader här så det kommer att kännas kallt ändå...) Kram

Basilika sa...

Underbart! Skandinavien som ett frysfack...

Jag blir ocksa lite val teatralisk nar jag pratar danska. Alla danska filmer och tv-serier som jag har sett under aren har nog paverkat. :)

Lisa Christensen sa...

Basilika: Man måste ju kämpa så för att få till accenten ;) Men J menar att jag överjobbar mig...

Miss Agda sa...

Ha ha, roligt med kylskåpsgrejen!

Lisa Christensen sa...

Jag kunde inte komma på en bättre liknelse för Julie :)