16 april 2009

Offer för våra egna drömmerier?

Bilden kommer härifrån

Medan vi sitter här på en ö i Afrika och svettas och lider brist på matvaror visar BBC lifestyle New Scandinavian Cooking på tv. Och även fastän vi känner till jordens mörkaste och mest långlivade vinternätter med is som knastrar som sprucket glas under skorna låter vi oss förföras av programmets vackra bilder.
.
Skandinaviska, långa sommardagar har fångats i sina allra bästa kameravinklar och det är en alltid lika glad sol som skiner över kockarna. Både J och jag köper det hela för i vårt minne är Skandinavien precis så där ljuvligt som det är på tv och i pr-broschyrer.

Bilden av det perfekta Skandinavien kommer härifrån
.
Alla regniga julidagar är bortredigerade, för i New Scandinavian Cooking och i en utlandsskandinavs minnesrepertoar finns bara smultron, blå himmel och skimrande hav. Och bara man tänker Sverige så följer Nu grönskar det och Rönnerdahl automatiskt med som ett tillhörande soundtrack. Jag har flera gånger dansat runt med Julie här i värmen, bland kokospalmerna och sjungit "Du ska inte tro det blir sommar..."
.
Jag tror att både jag och J snart kommer att få en verklighetschock. Vi förväntar oss nämligen jordgubbar, hallonsaft, smultron på grässtrå, syrenbuskar, smörgåstårta, smørrebrød och rødgrød med fløde. Vi förväntar oss inte att vi sitter där i augusti och fortfarande väntar, att regnvatten droppar ner i våra roséglas medan vi sitter i tjocka koftor och fortfarande (och en smula moloket) sjunger "Du ska inte tro det blir sommar..."

8 kommentarer:

Toblino sa...

drömmen om en svensk sommar e allt underbar!!

annai sa...

Och när ni sitter i den svenska vinterkylan kommer ni helt ha glömt dygnslånga elavbrott och kackerlackor som är stora som råttor!! :-)
Men jag håller med om att tanken på den perfekta svenska sommaren är härlig!

R i Prag sa...

Jo, jag känner också igen det där.

Men så påminner jag mig om den sista sommaren i Sverige när jag väntade på ett någorlunda hyfsat segelväder innan båten skulle säljas.

FYI- Det vädret kom aldrig.

Veronica sa...

Oh, Seychellerna! Underbart :) Men ser att ni är på väg hemåt. Ofta kommer man bara ihåg alla fina och bra grejer med ett land... Men visst är de långa sommarnättena underbara, jag fick en "chock" när jag var hemma en hel sommar, efter 4 år i Italien, och upptäckte på nytt de långa, ljusa nätterna.

Lisa Christensen sa...

Toblino: Ja, drömmen är underbar, verkligheten är - ibland - något annat...

Annai: Det är sant. Jag ska tänka på det när jag längtar tillbaka :)

R i Prag: Haha, det är så det alltid blir! Man väntar och väntar och plötsligt är "sommaren" förbi och man undrar snopet: Var det allt...?

Veronica: Seychellerna är nära paradiset redan nu, så kan kan bara tänka mig hur paradisiskt det kommer att te sig om några år när man sitter insnöad i kylan...

AM i London sa...

Ja jag känner igen det där väldigt väl. Sitter själv i London och längtar hem, som vanligt när det blir vår, och tror precis som du att Skandinavien är precis så där underbart som i turistbroschyren och har helt glömt bort frusna cykellås, mörka morgnar och isskrapning på bilrutan.

För någon månad sedan läste jag på en toavägg "It seems to me that I will always be happy in the place where I am not". Stämmer perfekt. Skönt att höra att man inte är ensam... :)

Lisa sa...

Älskar dina texter! Och visst är det precis den bilden man har av Skandinavien, nu när man inte bor där längre i alla fall. Men du ska se, ni kommer fa en underbar sommar.

Kram Lisa

Lisa Christensen sa...

AM i London: Den där texten stämmer (tyvärr) också rätt bra på mig... ibland :)
Har också bott i London, men längtade därifrån. Men nu i efterhand kan jag bli lite nostalgisk.

Lisa: Tack, snälla, vad roligt att du gillar det jag skriver!
Jag ska försöka behålla den bilden av Sverige i mitt huvud, även när det blir vardag.
Kram