15 april 2009

Myror...

Det är varken centipedes eller kackerlackor som är det värsta - även om en kackerlacka knockade J i huvudet häromdagen. Det är myrorna. De är överallt och kommer i alla storlekar. Man tittar på matbordet och plötsligt är det som om man fått 4D-seende och inser att bordet lever. En tunn matta av ljusbruna minimyror kravlar hysteriskt runt och det spelar ingen roll att vi sprayar med badrumsrengöringsmedel som till och med fick en tredelad centipede på fall.
.
Svarta myror lindansar fram på klädstrecken och kryper ner i kläderna. Myror går helt fräckt i karavan längs med vardagsrumsväggen. Jättemyror (som bits!) kryper hemtamt runt på köksgolvet. Men droppen var när jag insåg att de där miniminimyrorna hade tagit sig in i min mobil och kröp runt bakom displayfönstret. De kryper också runt på tangentbordet på laptopen och de drar sig inte för att ta sig vidare uppför mina händer och armar medan jag skriver.
.
Men jag vet att när jag sitter där i Sverige en mörk vinterkväll utan snö och går tillbaka i mitt bloggarkiv och finner detta inlägg så kommer jag att förlåta myrorna för allt - bara jag åter kunde ligga på världens vackraste strand...

10 kommentarer:

Toblino sa...

later mysigt.. kan bara tanka mig sovrumet ;)

Anonym sa...

Kom in på din blogg av en slump och blev fast lääänge. Vilken mysig tjej du verkar vara och vilket underbart äventyr ni är ute på!

Det kryper i mig när jag läser den här texten, men stränderna lockar så mycket att jag skulle ta myrorna! :) Jag antar att du provat allt för att avskräcka de små inkräktarna, men svartpeppar och kanel fungerar kalas vid Medelhavet!

Sommarhus i Värmland rekommenderar jag varmt, ljuvligare plats finnes inte på denna jord säger jag helt subjektivt...

Tack för trevlig läsning!

Maria

Julies mormor sa...

Är det inte dom där små miniminimyrorna som kallas Faraomyror? Dom kan man få med sig hem till Sverige har jag hört och är jättesvåra att bli av med. Dom kan sedan sprida sig i lägenheten och hela fastigheten som då måste rökas, ofta flera gånger om man ska bli av med dom. Det gäller att skaka alla kläder och vädra resväskan när man kommer hem. Men om dom kryper in i mobilen och datorn....

Anonym sa...

När jag klagar på saker här på Nya Zeeland tänker jag samma sak. Om jag skulle flytta tillbaka till Sverige skulle sakna det här vackra landet! Man måste dock få utlopp för sin frustration ibland, lite gnäll har ingen dött av! finss

Lisa Christensen sa...

Toblino: Sovrummet är faktiskt helt ok, eller ja... förutom den där gången när det var en jättekackerlacka på väggen. ;)

Maria: Tack så mycket för din snälla kommentar!! :D
Ack Värmeland du sköna, men dessvärre har mina högtflygande planer redan gått i stöpet...
Vi har faktiskt inte prövat kanel och svartpeppar (vilka nybörjare vi är!), det måste jag genast testa, tack för tipset!

Julies mormor: Jag vet inte vad de heter, men de är inte välkomna med hem i alla fall. Kanske kan man försöka dammsuga datorn fri från myror...?

En weirdo's bekännelser: Nya Zeeland verkar vara otroligt vackert. Ingen plats är perfekt. Seychellerna är ändå relativt harmlöst när det gäller kryp och sådant.

Nadia sa...

Kan bara halla med dig. Myror ar varre an kackerlackor och de flesta andra ackliga kryp.
Nu har vara myror som tur ar forsvunnit efter att vi lagt ut gift bade har och dar...
Men fy vad ackligt det ar. Jag hade dessutom en felaktig uppfattning om att myror bara gillar sotsaker, sa fel man kan ha!
Allt, precis allt har fatt forvaras i kylen; brod, matrester och hundmat.

Kanske dum fraga; men har ni testat att lagga ut gift? Vara forsvann faktiskt och har inte kommit tillbaka.

Lisa Christensen sa...

Vi har också allt i kylen, men missar man minsta smula på bordet kommer de fram som små monster. Oj, vad vi är trötta på dem!!
Vi har inte lagt ut gift för man kan tydligen bara spreja huset och det vill vi inte göra pga Julie. Hade vi stannat här hade vi nog blivit tvungna, men då hade vi åkt iväg en weekend tills huset var "giftfritt" igen...

Nadia sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Nadia sa...

Lite skont att ni inte stannar sa lange till da ;) Vi lade ut gift och det funkade faktiskt, dom forsvann och har inte kommit tillbaka. Hade samma problem som ni, vid minsta lilla brodsmula som lammnades framme var myrorna dar. Tycker inte heller det ar sa trevligt att lagga ut gift egentligen. Varken sarskilt bebis- eller miljovanligt. Men idag finns det effektiva insektsmedel som inte ar sarskilt giftigt eller farligt varken for manniskor eller andra daggdjur. Och nu i efterhand tycker jag definitivt det var vart det for att fa slippa de obehagliga myrorna.

Anonym sa...

hvad jeg ledte efter, tak