4 augusti 2007

St-Jean-de-Luz

Här är det enda stället där man kan bada utan stora surfingvagor. Atlantkusten är annars känt surfingparadis för fransmännen.
.


Denna stad - en sömnig fiskeby om vintern och en livlig semesterort om sommaren - var favoriten pa Atlantkusten. Här, liksom pa de flesta ställen i omradet, präglas arkitekturen av vita hus med röda fönsterluckor. Det spanska inflytandet är patagligt och emellanat känns det nästan inte som om man befann sig i Frankrike.

Det finns en massa fiskerestauranger och smabutiker. I kyrkan som ligger mitt i stan gifte sig Louis XIV med en spanjorska för att undga krig, men det hjälpte inte. Ett par ar senare var de i fejd. Men man känner verkligen att detta omrade är brytningspunkten mellan spanskt och franskt.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Ååå, vad det ser härligt ut med en strand! Längtar efter doften av saltvatten och sand!

Sara sa...

Där skulle man vilja vara! Vilka härliga bolder som bara utstralar semester; sol god mat!

Nadia sa...

Ser jättemysigt ut! Sol och bad har man ju inte precis blivit bortskämd med den här sommaren :)

Lisa Christensen sa...

Eva: Ja, det har varit saa härligt att ligga paa stranden! Det är inte speciellt kallt i vattnet heller...

Sara: Här skulle jag vilja stanna. Det är ett helt annat liv än i London.

Nadia: Det har knappt varit naagon sommar i aar känns det som. Men just nu när vi är här är det förstaas 28° i London. Fast där finns ändaa ingen strand.

Anonym sa...

... och Lisa är lika bländande vacker som alltid!

Ni verkar ha en riktigt skön semester, åh vad bilderna får mig att längta tillbaka till Frankrike!! Skypa mej när ni är hemma igen. Tills dess - ha det så gott!

Anne sa...

Du tar alltid så fina foton, men det sista kortet på dig själv tycker jag är ditt absolut starkaste. Ljuset är helt fantastiskt!

Anonym sa...

Ah...! Här var jag på språkresa i slutet av sjuttiotalet. Kul att återse! Vi brukade hänga på Bar de la Baleine (om den nu finns kvar) vid torget nere vid hamnen och ibland gick vi till Fronton (hette det väl?) och kollade på Pelote. Detta är inte Frankrike och inte Spanien, det är Baskien, något som bl a märks på alla märkliga namn (och på den bomb som exploderade i stan när vi var där). Hade velat åka tillbaka i år men det blev Provence istället. Gora Euskadi!

nina sa...

Vilka fina bilder! Där var jag någon vecka för ett X antal år sedan men fick bara med mig rosatonade bilder från en engångskamera. Kul att se! :-)

Lisa Christensen sa...

Ann: Tack! Dessvärre kände jag mig inte speciellt vacker i Frankrike. Jag fick soleksem första dagen på stranden och gick sedan runt med blåsor (mest kring munnen) och J sa att jag såg ut som en trumpetfisk...
Annars har det varit jätteskönt! Ville inte åka hem till England.

Tack, Anne! Jakob får ta åt sig äran den här gången :)

Niklasl: Ja, Baskien är verkligen något helt eget. Och vilket annorlunda språk! Hörde det aldrig talas, men man såg alla de där vägskyltarna med konstiga baskiska namn på. Det är verkligen en vacker plats. Provence låter också trevligt, där var jag på språkresa!

Nina: Tack! Det är verkligen bra med digitalkamera, man kan ta hur mycket bilder som helst. Allt höll dock på att sluta i katastrof när vi glömde kameran på ett café vid medelhavet. Som tur var hade personalen tagit hand om den så den var kvar nästa dag!

Anne sa...

Hoppsan, jag trodde att den fölängda armen var kameraarmen. Oh well, dina semesterfoton är verkligen fina!

Lisa Christensen sa...

Anne: Nej, så lång arm har jag inte, ha ha! Kul att du gillade bilderna.