23 augusti 2007

Elefantbarnhemmet i Pinnawala

Gårdagens bild var från min resa i Sri Lanka. Höjdpunkten var att få besöka elefantbarnhemmet i Pinnawala. Här togs föräldrarlösa elefantungar om hand. Vissa var inte längre så små, men många matades ännu med nappflaska. Det var en otroligt fascinerande upplevelse! Bara att känna på deras hud som är så där torr och dammig som man föreställer sig.




Jag höll den lilla elefantungen på bilden ovan i snabeln och den ville plötsligt stoppa hela min hand i munnen och suga på den.







Elefanterna älskade att bada. I samlad tropp marscherade de ner till vattnet. Jag hjälpte till att tvätta dem. De njöt av att bli masserade och ompysslade.

Överlycklig!

På väg ner i vattnet

Till sist fick jag rida på en elefant (inte på barnhemmet, utan lite längre bort). Det var en söt elefanthona som hette Rani. Det var helt fantastiskt att rida på en elefant. Man sitter bakom ett stort fjunigt huvud och de är luktlösa (till skillnad från hästar som jag är allergisk mot). Efter ridturen skrubbade jag Rani med kokosnötsskal och hon brummade belåtet. Sedan tog hon tag i mig med snabeln och ville dra mig till sig så att jag höll på att ramla i vattnet. Det är ofattbart så mycket styrka som sitter i den där snabeln.

8 kommentarer:

Nadia sa...

Det verkar vara ett gäng sympatiska elefanter.
Kan tänka mig att det var en häftig och minnesvärd upplevelse!

christel sa...

Åh vilka bilder! Elefanter är onekligen imponerande djur! Jag skulle nog känna mig lite rädd om jag skulle vara så där nära...

Lisa Christensen sa...

Nadia: De var mycket sympatiska och charmerande. Skulle gärna återuppleva det någon gång.

Christel: De är så stora och (vanligtvis) snälla. Jag var bara så exalterad att jag inte hade tid att vara rädd. Men de är enormt starka och skulle de vilja skulle de bara kunna lyfta upp en i snabeln och bolla runt med en. Fast det hade jag inte lust att tänka på just då :)

Thérèse sa...

Åh vad mysigt det verkar. Jag skulle verkligen vilja åka till Sri Lanka någon gång. Verkar vara ett trevligt land.

Lisa Christensen sa...

Det var jättehärligt, men tyvärr fick jag inte se så mycket av landet som jag skulle ha velat. Jag var nämligen där för att göra affärer. Åkte runt ensam medan min kompanjon var i London. Det var verkligen ett äventyr! Skulle gärna åka tillbaka och bara vara turist...

Anonym sa...

Ser helt underbart ut! Blir grymt avundsjuk, ju :)

Sara sa...

Wow! HÄftigt!

Lisa Christensen sa...

Aradil: Jag är så tacksam att jag har fått vara med om den upplevelsen. Det är något jag verkligen kan rekommendera!

Sara: Det var det verkligen. Hoppas att man får möta fler elefanter i sitt liv...