13 augusti 2007

Langedoc

Inte allt för långt bort från Medelhavet, någonstans mellan Languedocs alla vingårdar låg Pézenas. En idyllisk liten by där livet tycktes enkelt och behagligt. Grannarna åt och drack vid ett bord mitt på gatan och människor strosade runt i solskenet längs med de smala gränderna. Det fanns en massa små spännande butiker och man kunde t.ex hitta palestinsk konst och goda tvålar.




Inte långt ifrån Pézenas ligger Béziers, en större stad som inte alls har samma charm, men en mycket fin utsikt från kyrkan.

Utsikt från Beziers


8 kommentarer:

Anonym sa...

Ser underbart ut! Vill bo i ett sånt där hus med fönsterluckor och köpa tvålar som inte är inslagna i onödigt papper. Dricka choklad med riktigt beskt kakaopulver ur porslinskoppar med tygservetter och inte ur papp- eller platsmuggar med papperservetter. Och så ska det vara såna där cerisefärgade blommor som klänger på en röd bergsvägg ner mot ett turkosgrönt hav.

Pumita sa...

Jag blir alldeles mållös när jag ser alla bilderna! Den här lilla byn verkar vara ett riktigt paradis! :) Egentligen förstår jag inte alls varför jag aldrig har varit i Frankrike! ;)

Var tvungen att ta fram kartan för att se på ett ungefär var du befinner dig. Tänkte nämligen tipsa dig om Guldäpplet, ett B&B-ställe i La Chapell Moulière, Vienne, ifall du har vägarna förbi... men nu ser jag att det ligger långt ifrån. Hursomhelst, här finns deras sajt: http://www.lapomme.eu/ om du är intresserad. Ha en fortsatt trevlig resa! :)

Lisa Christensen sa...

Eva: Precis! Så vill jag också bo!! Det är drömlivet. Hoppas att vi får våra drömliv någon gång. Men ditt är väl på en veranda i Taiwan eller i Arizonas berg...;)

Pumita: Pézenas var verkligen jättemysig och det var härlig atmosfär också.

Tusen tack för sajten! Var inne och kollade. Ser superfint ut! Vi tänkte åka ner mot Loiredalen vid ett senare tillfälle och då skulle man kunna bo hos dem.

Anonym sa...

Vet inte vart jag tillslut hamnar, men vill ha ett riktigt hem att investera i. Taiwan kan bli aktuellt, men också kanske Arizona. Då ska det vara i en stockstuga i barrskogsbältet där, finns underbara platser, med barrskog och bäckar, röda berg och körsbärsblommor om våren, små vilda-västern-byar med vedtravar utanför affärerna och öppna spisar i stugorna.

Lisa Christensen sa...

Mmm, det låter mysigt! Men vi får hälsa på varandra ofta. När kommer du till London egentligen...?

Anonym sa...

Snart hoppas jag...

Kent Filppu sa...

Vilka underbara vyer. Särskilt utsikten från Beziers är fantastisk.

Lisa Christensen sa...

Eva: Det hoppas jag också. Annars kommer jag till Sverige!

Kent filppu: Staden var inte så speciell i sig själv, men utsikten... Även staden ser vacker ut på håll när den ses nerifrån floden. Den är liksom uppflugen på en kulle.