15 augusti 2007

Sarlat-la-Caneda

Om man älskar gamla städer måste man bara åka till Sarlat! Denna stad har högst koncentration av medeltida och renässanshus i hela Frankrike. En helt fantastiskt söt stad, inte långt från underbara Domme som jag skrev om tidigare. Varje onsdag hålls här en stor marknad. Detta är centrum för fois gras, men det är inget som lockar mig. Däremot blir man helt vimmelkantig av all skönhet. Precis som av hela denna trakt i Frankrike. (Svd har skrivit en artikel om Dordogne om ni vill veta mer.)

Denna stad är större än lilla Domme. Här finns kanske inte storstadsliv, men småstadsliv med affärer, restauranger och folkliv. Staden är gammal, men den är inte ett museum, eller en turistattraktion. Här pågår livet fortfarande. På torget Place de la Liberté var det uppträdande och det vimlade av människor och någon bil såg vi inte till. Man skulle lätt kunna låtsas att man befann sig på 1600-talet. Jag önskar att jag hade haft mer tid att utforska detta område. Skönheten är obeskrivlig. Mina ord räcker inte till så jag får låta bilderna ta över.




Jakob suktar efter franska bakelser som vanligt




Här köpte vi tryffelolja



3 kommentarer:

Pumita sa...

Ja, jag älskar gamla städer! Och precis när man har sett den finaste kommer det ännu finare bilder. :)

Anonym sa...

Ser härligt ut! Frankrike när det är som mest franskt skulle jag säga.

"Jakob suktar efter franska bakelser som vanligt" - Hahaha!! Du lät honom väl äta en eller två iallafall..?

Lisa Christensen sa...

Pumita: Gamla städer är så atmosfäriska. Och detta var en relativt stor stad där allt var gammalt, som ett stort gamla stan.

Ann: Jodå, han fick sina godsaker och vi mumsade pain au chocolat varje dag...