6 augusti 2007

Medelhavskusten

Jag sitter i Montpellier. En elegant och vacker stad som vi flanerat runt i. Tyvärr har jag glömt mina bilder som jag ville visa och allt jag skulle vilja beskriva med ord ryms inte pa de fa minuter jag har kvar här pa internetcaféet, men här är allt fantastiskt. De sma hunderna pa restaurangerna, stranden, solen, värmen, baguetterna ja, alla underbara klichéer man kan tänka sig.

Jag är mer förälskad i medelhavskusten än atlantkusten, även om det förstas är underbart där ocksa. Men medelhavskusten känns mer franskt, sa som jag föreställer mig och sa som jag minns och sa som jag drömmer. Languedoc-Roussillon (kring Bezierstrakten där vi haller till) är lite mer frodigt än Provençe och Côte d'Azur, men det har inte de vackra bergen som nar ända ner till havet. Vi körde upp till bergen igar och det var närmast ökenlandskap pa vissa ställen. Men vi fann en absolut charmerande pytteby som klättrade uppför berget vid en flod. Och sedan fann vi en bergssjö där vi kunde svalka oss i hettan.

6 kommentarer:

Sara sa...

Montpellier! Min favoritstad... Frankrike när det är som bäst.

Lisa Christensen sa...

Ja, det är verkligen en jättefin stad! Du har bott där, var det saa?Tyckte mycket om den staden. Det gamla kvarteret var speciellt fint.

Anne sa...

Åh Frankrike. Måste ta mig dit snart.

Pumita sa...

Låter härligt!

Lisa Christensen sa...

Anne: Hoppas verkligen du får tillfälle att åka dit snart. Det är bara så underbart!

Pumita: Det var det verkligen, vi ville aldrig åka hem...

Anonym sa...

tss tjock synd frankrike va fett tråkigt maten var äckligt