20 december 2006

Minced pie

Det är frost ute när jag går till jobbet i gryningen. När man pratar bildas rökbubblor och jag vill nästan springa till tunnelbanan för att fly kylan. Och snart ska jag till Sverige för ännu mer kyla. Har hört rykten om att det kommit ett tunt täcke pudersnö över Stockholm. Hoppas att det blir en vit jul för kyla utan snö är meningslöst.

På jobbet bullar man upp med kakor och godis. Nästan varje dag är det någon som har med sig en liten "treat". Idag har vi bjudits på varma mackor till frukost, colakarameller och minced pies. Minced pies har för övrigt ingen ting med kött eller minced beef att göra som en av mina svenska kollegor trodde. Han frågade om de innehöll Halal-kött (kött som slaktats enligt muslimska principer). Men minced pies är helt vegetarisk - innehåller bara frukt. Det är fruktansvärt sött och påminner lite om Christmas pudding.

Engelska toaletter är ett kapitel för sig. Det finns oftast bara en kran för kallt vatten och en annan separat kran för varmt så det är bara att välja mellan att skållas eller förfrysas. På jobbet har vi lyxen att ha en normal kran, men däremot kan man bara spola i toaletterna med 15 minutersintervaller. Så lång tid behöver de nämligen för att återhämta sig. Vi har två damtoaletter för hela vår våning där det kanske jobbar 70 personer.

Imorgon åker jag till Stockholm, så Jakob och jag ses inte på två veckor...

Inga kommentarer: