26 december 2006

Annandagen

Mormor och mamma
Julafton 2006

Julafton var trevlig och inleddes med glögg. Jag hade lagat en gigantisk kalkon, potatis, morötter och palsternackor i ugn, gräddsås i engelsk stil och Janssons frestelse i svensk. Vi hade också sallad och kålgryta. Till efterrätt var det en favorit i repris - Christmas pudding. Det fanns förstås också svenska gamla klassiker som saffransbröd och chokladask.

Tilly studsade förstås upp och ner av glädje. Man såg hennes svarta nos dyka upp här och var kring matbordet som en hajfena då hon vädrade kalkon. Hon vaknade munter redan på morgonen och trippade runt med hög svansföring och tindrande ögon hela förmiddagen som om hon hade julstämning.

Min mormor var pratglad som vanligt. Hon är nyss fyllda 80 år och har just kommit hem från Afrika. Hon berättade om en giftspindel som hon hade haft i sitt sovrum. Den var stor, brun och luddig. De kryper visst upp i taket och firar sedan ner sig över sitt offer och biter sig fast och suger blod. Som tur var hade en vän till henne kommit på besök och blixtsnabbt krossat spindeln under sin fot med ett krasande ljud i riktig James Bond-anda.

Jag skulle ha klippt min mormors dokumentärfilm, men det hinns inte med eftersom jag åker tillbaka till London i början på januari och hon inte har sållat i det 20 timmar filmade materialet.

Igår låg jag helt utslagen i min säng efter julen, men jag börjar återfå mina krafter idag. Jag har inte ens haft speciellt mycket aptit. Jakob berättar om matorgier borta i Danmark. Igår satt de i timtal och åt julefrukost. Det verkar mer traditionellt och Fanny och Alexanderaktigt i Danmark (i alla fall mätt med mina Jakobinska erfarenheter). De dansar till och med kring granen! Dans kring granen verkar man i det närmste ha rationaliserat bort i Sverige - i alla fall i mina umgängeskretsar. I luthersk, spartansk anda hade vi inte ens en julgran hemma hos mig, men det berodde inte på något svenskt sparsmakeri utan helt enkelt på att jag kommit flängande från London och inte haft tid att köpa gran och dekorera för ett par dagar innan jag flyger iväg igen. Dessutom skulle granbarr vara en mardröm i min gamla lägenhet. Allt barr skulle hamna i springorna mellan träplankorna.

Inga kommentarer: