17 december 2006

Dansk julefrukost

Det känns lite underligt när man går ut på kvällen endas iklädd en tunn sommarklänning och högklackade skor mitt decembermånad och sedan inte frysa. Det är exceptionellt varmt. Häromdagen var det 13 grader.

Det var ett tjockt sorl av danska över puben. Den danska julfesten hölls på en pub vid Old Street. Det var 60 danskar och jag. Jag åt brune kartoffler, potatisgratäng, sill och ris à l' amande (på danska innebär det risgrynsgröt med grädde, vanilj och körsbärssås). Efter maten var det "pakkeleg" dvs lek med paketen. Man kastar tärning och roffar åt sig de andras paket. Sedan var det underhållning. Vi var på lag och vad vi egentligen höll på med är jag inte riktigt säker på. Några sjöng, rimmade och skrek (oigenkänliga) ord och drack ur en sillburk. Alla skrattade, klappade i händerna och plötsligt hade vårt lag poäng. Jag följde med i deras gester och åtbörder. Kondomer träddes på gurkor och pumpor. Det ropades och skreks och skrattades. Det var en spännande antropologisk studie av danskar. Det var ungefär som att se svenskar, fast utifrån. Det var en trevlig kväll, men jag var trött och vid tolvslaget körde vi hem.

Idag ska jag och Jakob fira minijul innan vi åker hem till våra respektive länder. Vi håller på att laga kyckling (som en minikalkon), brune kartoffler (karmelliserad potatis, se bilden till höger), kål och till efterrätt ska vi pröva engelsk Christmas pudding. Det blir intressant.

Inga kommentarer: