15 oktober 2008

Första intrycket...

Avskedet från Sverige blev förstås så där stressigt och hektiskt som det anstår en rastlös varelse av min kaliber (om det var någon som iakttog en galning med två Princess Leia-bollar i huvudet som hysteriskt sprang runt på Arlanda så var det nog jag...).

Liten på väg ut i den stora vida världen

Sedan blev fröken Julie förstås haffad och muddrad i säkerhetskontrollen. Vi fick gå in i ett litet bås, men lilla fröken var en tuffing och visade inte en min. Sedan sprang vi vidare mot gaten (ute i sista minuten förstås! Vad annars?). 5 minuter till och planet hade blivit försenat. Och jag som tyckte att vi var ute i goood tid, men livet med en bebis drar uppenbarligen ut på tiden. Men tillslut satt vi alltså fastspända på planet som lyfte mot nya äventyr.

Efter en sju timmar lång och tråkig mellanlandning i Qatar (vill inte ens tråka ut bloggen med ett referat om det) var det dags att flyga vidare mot Seychellerna!


Julie var så snäll och duktig på sin första långa resa. Hon var gullegris hos flygvärdinnorna!


När solen steg upp över Indiska Oceanen visste vi att det bara var minuter kvar till landning...

Julie sov sig igenom både start och landning

Vi närmade oss öarna i soluppgången. Planet sjönk ner genom vackra molnformationer som låg och vilade bara några meter ovanför havet. Cerf Island steg upp ur Indiska Oceanen i morgondimman utanför vårt flygplansfönster. Sedan gjorde piloten en sväng och plötsligt fanns huvudön Mahé under våra fötter.

Det svindlade till när planet saktade ner på landningsbanan framför en liten oansenlig terminal. Palmer dansade i bakgrunden och djungelbeklädda berg kulissade till min bild av Äventyret.

J stod och väntade på oss i ankomsthallen. Efter den långa flygresan gick allt snabbt. Palmer och hus och bilar flimrade förbi. "Där bygger de ett sjukhus, där fångade vi krabbor..." J snabbguidade oss genom ett myller av nya intryck och vi var nya som barn och tittade förundrat i vår spännande pekbok. Julie var storögd och förundrad. Från att ha varit i sin lilla skyddade kokong var det plötsligt ett myller av färger och människor och nya ljud och främmande lukter.


På väg mot vårt nya hem...



Hemma!


Vagt bortdomnad efter att inte ha sovit på ett dygn klev jag in i mitt nya hem och mitt nya liv. J slängde ihop en fantastiskt god sallad med världen godaste fetaost (från Saudiarabien) - mjuk och krämig och mild. Sedan duschade jag och sov bort tre timmar. Sådan där medvetslöshetssömn som man vaknar upp ur helt förvirrad och undrar var man är.

En stund senare var dagen redan på väg över i kväll och vi skyndade oss iväg till stranden. Solen hann precis gå ner innan mina fötter hann känna på havet. Det var svalt vatten och ljummen kväll och ett gäng seychellois stod under träden och pratade. Vi körde vidare till Js engelska vän Debbie som bodde alldeles i närheten. Och sedan satt vi på hennes veranda. De som inte körde bil, ammade eller sög på napp kunde njuta av ett glas vin i den seychelliska natten.

Trött och mörbultad och med en arg fröken Julie kom vi hem och till slut somnade vi alla av ren utmattning...

13 kommentarer:

Marie & Mike sa...

Vad skönt att flygturen med Julie gick bra! Hon kommer nog bli en rastlös resenär, precis som sin mamma! :)

Det ska bli kul att få höra lite mer om ditt nya liv på Seychellerna. Jag följer dig med spänning! :)

Victoria sa...

Åh, vad bra att allt gick bra med Julie på den långa resan! Det ska bli så roligt att läsa om hur ni har det i ert nya hem. Lova att ta många foton!

Sara sa...

Oj, vilken förändring! Lycka till med allt!

♥ Sanna ♥ sa...

Vad underbart att du är framme och att allt gick bra!!! Vilka tuffingar ni är ;0) Jag skulle gärna vara där ochså nu med barn och familj behöver lite nytt tror jag i min rastlösa själ =0)
KRAM på er längtar att se hur ni bor!!

Anonym sa...

Hvor er hun bare sød og lækker, den lille.

:-)

Faster Jeannette

Anita sa...

Ett stort Lycka till med allt!
Smulan

Nadia sa...

Harligt att allt gick bra och ni kom fram!

Della sa...

Vilket äventyr!

Anonym sa...

Oj vilket äventyr! Ska bli spännande att få följa med er på denna nya plats..

Kramar

Lisa Christensen sa...

Tack før era kommentarer :) Det ær underbart att æntligen vara hær!!
Kram

Anonym sa...

Skönt att allt gått bra! Kram från ett regnigt (men höstmysigt) Stockholm

Det Mörka Hotet sa...

Skönt att allt gick bra för er - och tack för den fina dokumentationen!

Samuel


PS Vad är det för fel på Princess Leia-frisyr...? :-) Darth Vader PS

Lisa Christensen sa...

Ann: Kram tillbaka från varma Seychellerna (men igår vräkte det ner...)

Samuel: Det verkar som om jag kommer att förbli Princess Leia här... Mitt hår har blivit totalt bångstyrigt! ;)