21 oktober 2008

Reality check

Innan jag lägger ut fler sötsliskiga inlägg från Paradiset och ger er diabetes tänkte jag ge er lite motgift.
.
Det här är också verkligheten i Paradiset:
.
Internet är extremt långsamt. Min dator vägrar acceptera uppkopplingen här så jag måste använda Js danska laptop och jag har inte mina bokmärken utan måste gå omvägen via min blogg för att komma in på mina favoritbloggar och bara det att öppna ett nytt fönster är en pärs. Att lägga upp inlägg och skriva kommentarer kräver tålamod... Ibland har man skrivit ett lång stycke och så koppas Internet plötsligt från, "sidan kan inte visas" och allt är försvunnet ut i cyberrymden.
.
Varmvattnet stängs av vid 18-19-tiden på kvällen. Inte för att det spelar så stor roll när det kalla vattnet aldrig blir kallt och man ändå håller på att dö av värmeslag. Värre är att vattnet i tanken kan ta slut så det blir ingen dusch efter simturen i det salta havet.
.
Om man hade tänkt tvätta håret i Paradiset är duschstrålen så liten att schampot nästan inte går att skölja ur. Irriterad och löddrig sträcker man sig till slut uppgiven efter en fuktig handduk som aldrig torkar i den höga luftfuktigheten.
.
Myror. Överallt. All mat måste förvaras i kylskåpet.
.
Krabbor på stranden. Trodde att jag skulle slippa för jag hade inte sett en enda. Men sen i skymningen poppade de upp ur sina hålor, en efter en... Nattetid kryllar stranden med krabbor. Brrrr!
.
Just nu finns det ingen mjölk i affärerna.
.
Men det är ungefär vad jag förväntade mig - lyxproblem. Js expat-vänner har gett mig några veckor, sedan tror de inte att jag kommer att stå ut, men än så länge kan jag inte påstå att det är alltför jobbigt att befinna sig på en paradisö 4 grader söder om ekvatorn....

11 kommentarer:

Det Mörka Hotet sa...

Långsam internetuppkoppling kan få en att bryta samman - det andra du nämner klarar jag dock av!

Ingela sa...

Ja jag håller nog med "Det mörka hotet" om Internetuppkopplingen..det andra skulle jag nog fixa även om halvt ursköljt hår med en massa schampo kvar inte låter alltför mysigt!

Kramar till er!

Anonym sa...

Mmm, man får ju faktiskt ta det positiva med det negativa. =)

Just nu i Sverige tror jag det är många med mig som skulle ta det negativa och ändå fly till er i värmen!

Kramar

Thérèse sa...

Småsaker jämfört med svensk höstkyla ;)

Miss Marie sa...

"några veckor..." vad tror de om dig egentligen? :D jag tror du kommer stortrivas i paradiset!

o som de ovan nämnt så skulle jag ha svårt med trög internetkoppling... o myror överallt. o krabborna. resten skulle vara lätt som en plätt! :D

Lisa Christensen sa...

Höll just på att svara på era kommentarer när, ja, Internet triskades och raderade allt... grrr! Kollektivsvarar er därför.

Internet är förstås det värsta, men nu har det tillkommit lite mer på listan: kackelackor och möss. Men jag vill ändå inte byta tillbaka mot mitt gamla liv ;)

Kramar från värmen!

Basilika sa...

tycker det ar sa roligt att lasa dina uppdateringar! Att du tar dig tid att gora det, trots seg internetuppkoppling och via sambons dator uppskattas verkligen!

Kram fran Basilika i London

Anita sa...

Hmm... seg och långsam internetuppkoppling och urdålig täckning finns även i vårt land, även om få tror det. Där jag bor i en skogsby i det inre av Ångermanland kommer jag inte upp i mer än 53 kbit/s (!). Tills för ett halvår sedan hade jag dessutom enbart uppringt internet (vilket innebar skyhöga telekostnader och upptagen telefon) men numera har jag mobilt bredband med urdålig täckning. Nåväl, jag har i alla fall internet :) Alltid något!

Förutom det skulle jag gärna föredra några veckor i ditt paradis Lisa! Fast kanske inte för länge... :)

Ha det riktigt, riktigt bra helst utan möss och kackerlacor!
Smulan

Lisa Christensen sa...

Basilika: Ja, man ær ju bloggberoende... Kul att veta att det ær uppskattat! Kram

Smulan: Det ær sant inte alla delar av Sverige har bra internetuppkoppling. Lætt att glømma. Hær delar hela øn på 10 mbit.
Ha det bra du också i Ångermanland! Och hoppas att ditt internet funkar bra :)
Kram

Ann sa...

Ha ha- känner verkligen igen mig mkt! Internet uppkopplingen här är ändå relativt bra. Vi valde hus efter internet.
Kan låta lite knasigt men maken är inom IT-branschen o jobbet ville kunna nå honom. Dessutom är han pokerspelare.
Ibland svärs det MYCKET när internet går ned o han har en bra hand.;)
Varmvatten finns inte ens här men som sagt så är det helt OK.
Allt är ok o man vänjer sig. Hellre allt det här än 2 barn som skall vinterkläs innan dagis o det är snöstorm ute!
Min verklighet om några månader.

kram o må väl där borta!

Lisa Christensen sa...

Familjen V: Haha! Internet styr verkligen ens liv.

Jag brukar också tänka på det där med snö och klädpåbyltningen när jag tycker att det är omständligt i tropikerna. Dessutom - Europa och det livet finns ju kvar.

Kram