19 oktober 2008

Marknaden i Victoria

Varje morgon är det marknad i Victoria (Seychellernas huvudstad). Trots att det var tidigt var luften tung av värme och fukt och det hade inte gått lång tid förrän jag tyckte att det där med att vara en jordnära mor med bärsjal i Afrika inte var fullt så avslappnat och romantiskt som jag hade föreställt mig hemma i svala Sverige. Plötsligt kändes allt tryckande hett och hjälp! och Julie tycktes lealösare och rödlättare än någonsin.
Jag skyndade mig tillbaka till bilen och svalkade Julie med kallt vatten, men hon var helt cool och bara skrattade åt mig.

Mamma och J hade som tur var sinnesnärvaro nog att stanna kvar på marknaden så att de kunde handla cassawa, tomater, papaya, mango.

Här handlar de lokala. Det mesta är billigt...
...men ananas är underligt nog jättedyrt på Seychellerna - 60 kr för en!

7 kommentarer:

Det Mörka Hotet sa...

Åh, så härligt: jag som är ett mango-freak sedan barnsben!

Samuel

PS Du får gärna mejla mig en mango! ;-) DS

Della sa...

Det är så spännande att få var med på din första tid därborta. Och vilka bilder du visar! Synd att det inte är doft- och känn-internet.

Anonym sa...

Vad härligt att ni äntligen har kommit fram. Hoppas att det lika fantastiskt som du trodde.

Ann sa...

Åh så härligt det ser ut!!!!
Här är ananasen billig. En stor god, söt och saftig kostar typ 4-5 kr. Max.
Men avocadon är dyr!! Nästan 10 kr/st!!

Känner igen mig ang. frisyr í fuktig värme. Själv kör jag med en "Lilla My"-knut högt upp på hjässan. Annars blir det bara frissigt o svettigt i nacken.

kram kram o må väl!!!


ps. barn tål värme bra mkt bättre än vi vuxna tror. var oxå nojjig när vi var här första gången o lillkillen var drygt 1 år. han var friskast o piggast av alla.

Lisa Christensen sa...

Samuel: Jag älskar också mango! Det är min favotitfrukt och nu kan jag äta hur mycket jag vill! :)

Della: Jag är så ovan vid tropisk doft att jag frågade J vad han hade för parfym på sig! Jag förstod inte att det var blommorna på ön som doftade så underbart... ;)

Anne: Det ÄR det! Saknar ord... Är så glad att jag orkade genomlida allt för detta.

Familjen V: Seychellerna är dyrt tyvärr. Det mesta kostar ungefär som i Sverige, kanske något mindre. Det där med håret är en pärs, det är bara att glömma att försöka vara snygg :) Kram

Anonym sa...

Åhhhh längtar ;-) Kan du itne be Jakob om han kan laga is´kall kokos mjölk när vi kommer?
Kram
Denise

Lisa Christensen sa...

Denise: Det ska jag göra! ;) Kram