30 april 2007

The Lives of Others

Igår såg jag en film som hette The Lives of Others (originaltitel: Das Leben Der Anderen). Den var helt fantastisk, handlar om ett östtyskt par som övervakas av Stasi under kalla kriget. De arbetar för teaterna och teatern är ett genomgående tema som på ett intelligent vis vävs in i berättelsen där Stasi är åskådare och regissör och paret agerar aktörer i detta drama. Filmen har fått en Oscar för bästa utländska film och jag kan verkligen förstå varför. Man blir otroligt berörd och jag satt trollbunden i över två timmar. Det var en av de bästa filmer jag har sett på mycket, mycket länge. Oerhört gripande! Det var regissören/författaren Florian Jenckel von Donnersmarcks debut och han är bara 33 år. Det ska bli spännande att se vad han kommer att producera i framtiden.

2 kommentarer:

Jah Hollis sa...

Det är inte alltid saker och ting händer först i London. ;-)
Filmen De andras liv gick här i Malmö för ett par-tre månader sedan.
Jag har själv inte sett den, men jag har bara hört gott om den.

Lisa Christensen sa...

Oj, det är gamla nyheter i Sverige. Men det är hur som helst en fantastiskt film som jag varmt kan rekommendera.