25 april 2007

Raskategorisering

Så fort man ska fylla i ett formulär i det här landet ska man kryssa för vilken ras man tillhör. Det finns ett antal rutor som alternativ, de flesta baserade på invandrargrupper från forna brittiska kolonier. Om man inte kan pressas in in någon specificerad ruta får man kryssa i "other". Syftet med att kategorisera människor är att motverka diskriminering. Men varför ska man kryssa för en ruta för att definiera sig själv när man fyller i en arbetsansökan eller inför ett läkarbesök? Om arbetsgivaren - innan han eller hon mött arbetssökaren - inte vet personens ras är det ju ännu mindre risk för diskriminering. Namnet kan i och för sig avslöja personen vilket kan leda till diskriminering och i Sverige byter ju vissa till och med namn för att få en chans på arbetsmarknaden. I USA där man kvoterar in diskriminerade grupper måste man också välja ruta.

Intentionerna är goda, men jag känner ändå ett obehag. Det som är tänkt att inkludera kan också exkludera. Många människor har ändå, medvetet eller omedvetet, en stereotyp bild av människor av olika raser. Varför ska man dela in människor i olika fack? Och alla som är av blandad härkomst får kryssa för det diffusa "other".

Världen blir allt mer mångkulturell och det kommer att bli allt svårare att definiera vad folk är. I Brasilien
finns över hundra olika kategorier, en för varje hudnyans. Varje år kommer en "raspolis" på besök. Vad är engentligen meningen med detta? När jag bodde i London första gången mötte jag en brasilianska som hade afrikanska drag och lockigt hår, men hon var lika ljus som en engelska. Hon hade stora problem när "raspolisen" kom hem till henne.

2 kommentarer:

Anonym sa...

haha..gud så underligt. jag trodde dem var mer politically correct än så engelsmännen.. =)

jätteschysst blogg! har länge haft en önskan om att ha råd o tid att ta mig till london för en vecka, gå runt och ha roligt och shoppa lite..

Lisa Christensen sa...

Tack så mycket! Kul att du gillar min blogg :)

Det känns verkligen konstigt och förlegat att dela in människor i kategorier, men jag antar att den ursprungliga tanken (att motverka diskriminering) var god.

Hoppas att du får möjlighet att åka till London snart. Det är en perfekt stad för att shoppa och gå ut i.