18 april 2007

Londons Montmartre

Det var sommar i helgen - 26 grader. J och jag hade talat om att åka till Bath som några Jane Austen-figurer, men det blev inte av. Istället stannade vi kvar i London.

I lördags tittade vi på ytterligare tre lägenheter. "Vår" blir nog för dyr att köpa. På grund av trädgården. Bara den saken ökar kostnaden med ca £50 000. Och just nu kan jag inte njuta av den för allt pollen.

På söndagskvällen flanerade vi runt i Highgate Village. Jag har varit där i all hast ett par gånger, men nu först fick jag verkligen se hur mysigt det är. Området ligger på en höjd strax nordöst om Hampstead Heath. Det skiljer sig från övriga London. Det har verkligen en "village feel" och man tror nästan inte att man är i London längre. Highgate Village har behållit sin gamla 1800-talskaraktär med små pittoreska hus, trekantiga torg med gatlyktor och gamla pubar. Härifrån ser man ut över Londons skyline. Det kändes nästan som att vara "utomlands" (jag vet att jag redan är utomlands, men England känns inte längre som utlandet). Det vimlade av folk som strosade runt eller satt på pubarnas uteserveringar. Vi satte oss själva i solen och drack Pimm's som är en populär drink i England. Vi beställde in en hel kanna, men jag var inte så begeistrad av den söta drinken.

Nu när jag har "upptäckt" Highgate Village har London visat en ny sida för mig. Jag tycker att området påminner en smula om Montmartre med sina gamla hus och sin belägenhet på en kulle. Ok, det är inte riktigt så kullerstensgulligt, men inte heller så turistigt. Det springer inte runt en massa människor med kamera och man känner inte att man befinner sig i ett utomhusmuseum, utan livet idag utspelar sig verkligen här.

Läste för övrigt om att Lady Chatterley's lover har filmatiserats i fransk version. Den vore intressant att se. Det var länge sedan jag såg någon fransk film. Jag har överhuvudtaget inte varit på bio på länge. Jag behöver nya kulturimpulser.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, jag älskar Pimm´s!! Får man beställa en flarra till du kommer till sthlm? Eller så kommer jag förbi och inhandlar en själv ;)
Kram!

Lisa Christensen sa...

Jag lovar att ta med Pimm's och vinägerchips när jag kommer till Sverige! Men du får snart komma hit så får du äta och dricka hur mycket du vill...
Kram!!

Anonym sa...

Åhhh...tackar för tips. Åker till London för att se Genesis i juli. Men har några dagar att spendera på annat också.

Lisa Christensen sa...

Christina: Kul att kunna bidra med lite restips! Highgate är verkligen ett supermysigt ställe med pubar och fantastisk vy över staden. Det blir nog härliga sommardagar där. Dickens bodde visst i Highgate och Karl Marx ligger begraven på kyrkogården.