23 april 2007

Franska valet

Första ronden i det franska valet är klar. Nu står det mellan Royal och Sarkozy. När jag bodde i Frankrike 2002 var det lågt valdeltagande och Le Pen fick många röster. Fransmännen jag talade med då menade att Le Pen egentligen inte hade större support än vanligt, utan att Le Pens väljare var mer nitiska och gick till vallokalerna medan den övriga befolkningen stannade hemma. I år har valdeltagandet varit rekordhögt. 2002 var det bara gamla presidentkandiater. Nu verkar en ny generation ta över. Det blir intressant att se om Frankrike får sin första kvinnlig president eller om segertippade Sarkozy vinner.

Helgen har varit lugn. Vi hade middag här igår. Idag får vi svar om lägenheten. Det har tagit lång tid och det är lite jobbigt med osäkerheten, men samtidigt spännande att se hur saker och ting går. Det känns underligt att investera i något som aldrig kommer att bli ens permanenta hem, men det vore skönt att stabilisera sig ett tag. Men jag kan inte vänta tills jag verkligen slår ner mina bopålar - var det nu än blir...

Inga kommentarer: