13 april 2007

Resfeber

Idag kommer vår sängram som vi köpte i Camden i helgen. Det är en sådan där himmelsängsliknande ram som påminner om hur jag föreställer mig att en kolonial säng från Indokina skulle ha sett ut. Men denna kommer från Bali och är gjord av teakträ. Mycket enkel och vacker. Jag har länge drömt om en sån säng och vi fick det sista exemplaret för halva priset. Jag är mycket bespetsad på den, men när vi så småningom flyttar blir det ett besvär att montera ner den och flytta...

På tal om Bali. Jag drömmer om att resa till sydligare nejder. J och jag har talat om Thailand. Jag har aldrig varit där och haft förutfattade meningar och tänkt att jag aldrig ska åka dit för att "alla" åker dit. Det var samma sak med Grekland där jag heller aldrig har varit i protest. Men när jag först gläntade på dörren till resetidningsbranschen blev jag tvungen att omvärdera mina åsikter - inte om att "alla" åker dit, för "alla" åker verkligen dit, men jag tänkte att det kanske finns ett skäl till varför så många reser till Grekland och Thailand. Men jag vill upptäcka mina egna smultronställen och inte hamna i "lilla Sverige" i Thailand. Å andra sidan har jag haft mina äventyr och längtar efter ett liv utan strapatser och vill bara skämmas bort på någon vit strand. Men namn som Bali, Kambodja, Nepal låter bara mer lockande för mina öron.

Vi har också talat om att åka till Karibien. När jag var liten såg jag en film som hette Virgin Island (1958) och som jag var helt fascinerad av. Filmen är inget mästerverk, men den hade en enorm inverkan på mig och i dess efterdyningar drömde jag om att själv bo på en öde ö. Filmen handlar nämligen om en kvinna som köper en öde ö. Det ville jag naturligtvis också göra och hade som barn storslagna planer om att skapa mig mitt eget lilla rike. Många år senare när jag bodde i London (första vändan) började jag prata med en kvinna på en fullsatt buss när jag försökte ta mig hem i kaoset som råder under den årliga Notting Hill-karnivalen. Kvinna var från Virgin Islands och hade också sett filmen med samma namn. Jag tyckte förstås att hon kom från paradiset, men själv hade hon andra idéer om vad som var paradiset. Hon hade nämligen en dröm om Sverige och hade alltid längtat dit.

Hur som helst letar jag nu efter min hett efterlängtade paradisiska sandstrand. Så om någon har några tips om vart man kan åka (i Thailand eller Västindien) är ni varmt välkomna att höra av er!

Inga kommentarer: