13 mars 2009

Världens vackraste strand?

Den har i alla fall en bra pr-byrå. Men jag vet inte riktigt... Efter en promenad till Anse Source d'Argent blev vi lite besvikna när vi såg stranden. Ok, de där granitbumlingarna är snyggt utplacerade, men vi har sett de där stenarna förr, lite här och var. Kanske är de extra bumliga här och lite vackrare formerade, men... Vi tyckte stranden var överskattad. Det hade i och för sig sköljts upp en massa förfulande tång på stranden och visst, jag erkänner, den är vacker! Och det är inte alltid tångsäsong.

Anse Source d'Argent är photogenique (om man photoshoppar bort tången), speciellt sett från luften eller från havet. Så den passar väl för modellfotograferingar, men stranden är rätt opraktisk om man kommer för att bada. Sanden är ganska grovkorning (förlåt, vi är bortskämda med pudersand) och det är otroligt långgrunt så man måste vada sig igenom en massa alger (eller vad det nu är). Dessutom känns den lite turistig. Det är absolut inte så att man trängs (som ni ser), men cyklande turister vallfärdar hit.

Men visst, stranden bör inkluderas i ett La Digue-besök. Och så kan man lägga den sitt rese-CV: Världens mest fotograferade strand. Tick!

Och det är inte helt fel att dricka ur en kokosnöt i undersköna miljöer. Dessutom kan jag meddela att vattnet var det varmaste jag någonsin badat i.

6 kommentarer:

Miss Marie sa...

hmm, liiiiite bortskämd kanske? ;) men det får man väl vara när man bor i paradiset...:)

jättefina bilder!

Lisa Christensen sa...

Men jag har i alla fall självinsikt... ;)

Angelica sa...

Åhh, det ser så himla härligt ut!! Hur länge har ni bott där? Hur kom det sig att ni flyttade dit?

Lisa Christensen sa...

J har varit här i snart 1 år, jag och vår dotter Julie kom efter i höstas. Vi flyttade hit för att vi tröttnat på London där vi bodde och för att J passande nog fick jobb här.

Helena sa...

Tittar igenom gamla inlägg....och HERRE GUD vilken vacker strand! Jag ryser av bilderna...

Lisa Christensen sa...

Helena: Nu när jag ser det på avstånd blir jag också alldeles förförd och lite häpen över min egen blaserade inställning då jag var där, men jag var rätt bortskämd på den tiden ;)