14 mars 2009

Grand Anse

La Digue har härligt, babyblått vatten och ibland kan man nästan känna som om man simmar runt i en uppvärmd pool. Men Grand Anse är inte säker när det är sydöstlig vind (maj-okt).

Ett tyskt bröllopspar drogs med i strömmarna här i höstas. Hon simmade ut för att rädda honom. Båda dog.

Det ska vara någorlunda säkert nu, men jag kastades ändå runt i vattnet och vågorna hade fräckheten att gång på gång slita av mig bikinin så jag insåg att det var säkrast på land.

Vacker är det hur som helst på Grand Anse. Annars är La Digue faktiskt inte Seychellernas bästa badö. (Med det sagt vill jag också lägga till att man nog inte är besviken om man kommer hit och är van vid att bada i Mälaren...) På ena sidan (Anse Source d'Argent-sidan) är det mycket långgrunt p.g.a ett korallrev och andra sidan (Grand Anse-sidan) är inte helt badsäker året om. Anse Patates i norr ska dock vara bra, men har inte prövat den själv, bara passerat.

Det finns en liten bar vid Grand Anse. Den stängde vid kl.18 i lördags då vi var där.

Nästa anhalt: Ön Praslin, 15 min från La Digue.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Åh vad vackert! Det är så man tappar andan bara av bilderna, det måste nästan gjort ont att vara där!

Läskigt med strömmarna och vågorna, det är otroliga krafter. Sorgligt med det tyska paret men det känns nästan som en romantisk och sorglig saga att de dog tillsammans :-(

/m

sof sa...

Vackra bilder, verkar som att det var en riktigt härlig semester ni hade!
Vet du hur det är med dykning där?
Kram Sof

Karin sa...

När jag var på La Digue (bara över dagen) så startade vi så klart vid Anse Source d'Argent, men efter att ha tagit våra foton så cyklade vi vidare till Grand Anse. Man kände verkligen strömmarna så det blev inte så mycket bad men det var inte fel att ligga i sanden och spana på surfarna heller...

Sara sa...

Otäckt med sadana strömmar, men ända.... Härligt, härligt!

Lisa Christensen sa...

Mie: Ja, det var verkligen sorgligt med det tyska paret. Ett japanskt bröllopspar dog också här i närheten för 13 år sedan.

Sof: Jag dyker inte själv, men J (Julies pappa) dyker och han menar att det är bra, men ser många fiskar och man kan se valhajar, men det är visst ej lika bra som Egypten - iaf inte runt inneröarna. Området kring ytteröarna ska det visst vara bland världens bästa dykning, men dit är det inte lätt att ta sig.

Sara: Vackert, men farligt.

Lisa Christensen sa...

Karin: Om man är surfare är det nog fint att vara på Grand Anse. Jag gillade atmosfären på hela La Digue och man behöver ju inte bada hela tiden.