4 mars 2009

Blå?

Än så länge är de blå, Julies ögon. Blå utan minsta gnista av grönt eller brunt. Vi väntar fortfarande på att det ska slå över i något mörkare, men det kanske aldrig sker. Hennes hår är fortfarande honungsblont. Strax innan min lilla flicka föddes skojade min mamma om att tänk om hon blev rödhårig! Och något av det först de sa till mig på sjukhuset var: "Ja, hon har ju inte riktigt din hårfärg..."

De första dagarna på neonatalen visste vi inte alls vad hon hade för hårfärg för hon hade en liten mössa på sig hela tiden och om jag ska vara ärligt tänkte vi knappt på det eftersom det fanns viktigare saker att fundera över. Men så kikade vi en dag under mössan och... blont! Även om J hävdade att det var brunt - i alla fall i mörkret.

För oss spelar det absolut ingen roll vilka färger Julie har eller får, för oss är hon sötast i världen! "Hur kan det vara din dotter?"-kommentarer från folk härnere hamnar numera i spamboxen.

Jag var nyfiken på hur Julie skulle se ut och fantiserade ihop alla möjliga färgkombinationer. Och jag måste faktiskt erkänna att det är lite kul med det oväntade, att jag ser mig själv i någon som har blekts av J.

Så blått, grönt eller brunt? Blont, brunt eller svart? Vad tror ni?

11 kommentarer:

Sara sa...

Vi undrar också över Véra; alla kombinationer är möjliga! än så länge är ögonen blå, och håret chokladbrunt, men vad gäller håret så kommer det nog att mörkna...
Julie har så otroligt blå ögon, så jag tror att hon behåller dem, Véras är mer melerade, och ibland är det som om en mörkare slöja lägger sig över dem. Spännande...

Anonym sa...

Ögonen ser ut att bli blå tycker jag. Sådär med en mörkare blå rand längst ut (och det är ju så vackert). Håret är svårare för det ändras så mycket efter säsong och hur det växer tycker jag.

Fin är hon i alla fall! Såklart!

/mie

Miss Marie sa...

sånt där är alltid lita spännande att se! läser du alexandra pascalidous blogg? hennes dotter är inte heller lik henne färgmässigt, ännu iallafall! jag tror det kan ändras än på ett tag!

jag tror på blå ögon och lite rödaktigt hår, älskar den kombinationen! :)

Millan sa...

Hon ar jatte sot! Och jag haller med dig om att det ar lite roligt nar det blir lite ovantade kombinationer :-). Nils ar ocksa en blondie men med aren blir haret lite morkare verkar det som sa jag gissar att hans har kommer bli brunt till slut anda. Hans ogon ar brun grona och det hade vi inte vantat oss eftersom jag har bla ogon och Ben har gra... Men det finns val nagon slakting som har bruna ogon nagonstans :-).

Charlotte sa...

Hon är gudomligt söt Er lilla flicka!!!!
Tror på mellanblond med djupt blå ögon som alla killar kommer att drunkna i sen...hihi

Själv fick jag vänta tills barn nr 3 kom, hon hade äntligen mina brun/gröna ögon...Barn nr 1 har blå/grå/med ett stänk av brunt med enorma svarta pupiller, barn nr 2 har mörkblå ögon med en brun liten fläck ini!
Men alla 3 har mörkt hår!!

Rätt skoj att 3 barn blev så "olika" där:-)
Kramar!

Fiviva sa...

Hon kommer nog bli en liten hjärte krossare vilka färger hon än får.
Min son har varit lik sig från dag ett.
jag hoppades innerligt att jag skulle få två mörka barn som mig men det verkar som båda barnen har tagit efter sin far.
Men förstås helt bedårande opartisk som jag är :0P

Karin sa...

Jag har insett att även fast jag aldrig funderat på hur mina framtida barn skulle se ut så har jag nog undermedvetet tänkt att de skulle vara blonda och blåögda som jag... Än så länge har Ella blå ögon men det finns lite bruna stänk i dem medan håret som var svart från början har blivit ljusare.

Julies ögon ser ju verkligen ut att vara blåa så de kommer nog att fortsätta att vara det. Och håret mörknar ju ofta med tiden - skulle väl vara häftigt om hon får mörkt hår och knallblåa ögon!

Nadia sa...

Hon är så söt! Jag tycker också hennes ögon ser väldigt blå ut.

Min son är inte heller det minsta lik mig i hår- och hudfärg. Och ibland blir jag lite trött på folk som upplyser mig om hur olika vi är, som om jag inte skulle ha lagt märke till det :)

Ingela sa...

Du har fått en utmärkelse i min blogg: http://ingelasdagbok.blogspot.com/2009/03/utmarkelse-spreader-of-love.html

Du behöver inte göra den om du inte vill så klart! :-)

Kramar från oss

Anonym sa...

Vad söt hon är!
Min son hade blå ögon tills han var 3-4 år innan de blev gröna. Ha det så bra.

Lisa Christensen sa...

Kul att ni hade så många gissningar! Själv gissar jag på gröna ögon (eftersom min mamma har gröna och jag kan bara inte tro att Julie får blåare ögon än sin far...) och ljusbrunt hår med touch av rött (både jag och J har rött i släkten).

Sara: Visst är det spännande! Jag tror att Véra får bruna ögon. På BVC talade de just om en sådan där mörk "slöja" när de senare blir brunögda.

Mie: Jag tycker också att den där mörka randen är så fin! Det kommer från Js familj. Håret kommer nog att bli brunt när hon blir vuxen iaf.

Marie: Det vore en fin kombination! Tycker att det varma röda inslaget är så vackert :) Jag tror att Alexandras dotter kommer att överta hennes färger, tycker mig se dem skymta...

Millan: Det är otroligt kul med olika kombinationer. Om Julie hade haft två ljusa föräldrar hade det ju inte varit några konstigheter, men med mig som mamma var det lite av en överraskning ;)

Charlotte: Kul att barnen fick olika ögonfärg! Spännande med olika varianter. Kram!

Fiviva: Ja, Julie har ju också fått sina färger från sin pappa! Men de kan ju mörkna med åren...

Karin: Mörkt hår och knallblå ögon är så fint!! Precis som du alltd föreställt dig blonda barn har jag alltid föreställt mig mörka barn ;)

Nadia: Ja, vad är det med folk? Man är väl inte färgblind, haha! Jag fick ibland höra som barn att jag var så olik min mamma (som är ljusare än jag) och nu får jag höra att jag är olik min dotter. På planet hit trodde de att hon var min mors dotter...

Ingela: Tack vännen! :) Kram på er

Nilla: Jag tror också att Julie får gröna. De har en fantastiskt vacker färg nu, men de är blåare än hennes pappas så jag kan bara inte tro på det ;)