4 mars 2009

Öliv med barn...

BVC Seychellerna rekommenderar:
  • Ingen amning efter midnatt. Är barnet hungrigt och vill amma ska man ge... vatten.
  • Max ett mål fast föda till och med 9 månader (oavsett om barnet kryper och är aktivt eller inte, oavsett om barnet går upp i vikt ordentligt eller inte)
  • Från och med 6 månaders ålder ska en del av bröstmjölken bytas ut mot... ersättning.

Dessutom; nu är barnmatsburkar med kött/fisk/grönsaker slut i affärerna. Nästa leverans väntas om... 6 månader.

Jag lagar all Julies mat (de varor som går att få tag på) själv, men jag hade tänkt att det kunde vara bra att ha lite proviant med till ett La Digue utan kokmöjligheter. Nya planen är att fylla minibaren med hemlagad barnmat.

4 kommentarer:

Miss Marie sa...

det är inte lätt med alla råd man får överallt. läste på saras blogg att hon också fick alla möjliga råd från alla möjliga håll.

jag tror det är bra att göra barnmaten själv, då vet du ju exakt vad som är i den, men som sagt, när man ska ut o resa är det ju mycket enklare med barnmatsburkar... hoppas du hittar en bra lösning!

Fiviva sa...

hmm ja man får aldrig så många råd som när man är gravid och när man nyss fått barn.
Bäst är nog att lita till sitt sunda förnuft.
när man gör maten själv så vet man ju i varje fall vad de får i sig.

Nadia sa...

Nu har visserligen min son gått över till att äta samma mat som oss men jag lagade också den mesta barnmaten själv tidigare. Kändes bäst så. Fast precis som du skriver så är barnmatsburkar himla praktiskt att ha med sig när man skall resa bort. Jobbigt att det inte går att få tag på.

Lisa Christensen sa...

Jag försöker att göra all mat själv, men ibland är det brist på varor här och det är alltid bra att ha lite extra, speciellt när man ska iväg.

Det ska bli så skönt när Julie äter samma mat som oss!