31 december 2008

Året som gått...

2008 var mitt livs mest omtumlande år. Det började i London med illamående och lycka. Jag trodde att det var här jag skulle få mitt första barn. Jag trodde att jag skulle vara en yummy mummy i Muswell Hill, att jag skulle gå på promenader med vagnen på Hampsted Heath.
.
Redan någon månad eller två in i det nya året minns jag att J ropade på mig. Han satt i arbetsrummet framför datorn och pekade på en jobbannons: Seychellerna. Ville jag dit? Jag bara skrek.

J sökte jobbet och vi väntade och väntade och väntade. Vi suktade och kollade på google earth och drömde om de där pluttarna i Indiska Oceanen.

J hörde ingenting om jobbet och tiden övertygade oss om att allt var förbi. En helg var vi så deprimerade att vi stängde in oss och såg hela Lost från början till slut.

Sedan, strax efter påsk, kom beskedet: J hade erbjudits tjänsten på Seychellerna!

Hektiskt, hektiskt och jag tog nog mitt livs viktigaste beslut. Att inte följa med. Hade jag inte åkt till Stockholm hade kanske inte Julie levt. Kanske inte. Förmodligen hade hon klarat sig. Hade jag levt? Svaret balanserar också på kanske.

Den ljusaste dagen i mitt liv. (Och den värsta ångesten ska kanske tilläggas.) Julie föddes. I min stad Stockholm. På ett av världens bästa sjukhus när det gäller neonatalvård.

Sommaren försvann i sjukhuskorridorerna, sedan följde ett par månader i min lägenhet med amningstrassel, sömnbrist, oro och en påbörjad svensk höst.

Den 12 oktober lyfte planet äntligen mot mitt nya liv.

Seychellerna. Det var kärlek vid första ögonkastet. Men det var också 30 grader och komplicerat. Jag var fortfarande uppskärrad, orolig och nybörjare på att vara mamma. Det försvann inte simsalabim som jag hade hoppats på ("Man kan väl inte ha amningsproblem i paradiset?").

Först nu i december har livet här nere blivit vardag. Underbar vardag.

2009 önskar jag bara fortsatt lycka!

Gott Nytt År, kära läsare!

11 kommentarer:

Det Mörka Hotet sa...

Det var verkligen ett händelserikt år, fantastiskt!

Ville bara önska dig och din härliga familj ett riktigt gott nytt år!

christel sa...

Verkligen spännande år! Och härliga bilder från paradiset och med dig och babyn! Gott nytt år på dig och familjen!

Sara sa...

Allt gott önskar jag dig och familjen i paradiset!

Ingela sa...

Önskar dig ett underbart gott nytt år!

Massor kramar

Milea sa...

För en annan som sitter med stor distans till ditt liv - det ser i alla fall alldeles underbart ut!
Gott nytt År!

Anonym sa...

GOTT NYTT ÅR!!!
Ibland är man tacksam över Sverige, särskilt när det gäller förlossningsvård och vård av för tidigt födda.
Nu får vi se fram emot fortsatt lycka år 2009!
Kramisar!!!

Miss Marie sa...

Jag får tårar i ögonen när jag läser om Julies födsel. Att ett litet val kan betyda så mycket, det är svindlande att tänka på! Hoppas att 2009 blir ett mindre dramatiskt år men lika händelserikt!

Johanna sa...

Åh, fina ni - Gott Nytt År!!

Du skriver så fint, alltid, jag blir rörd. Tänk vilket lyckligt år. Det är iallafall det jag minns mest. Den största lyckan och kärleken.
Ta hand om er! Ser fram emot att ses nästa år!
Stor kram
Johanna & Nils

Thérèse sa...

Fint skrivet och kul att minnas sånt jag läst här under året. Du har verkligen haft ett händelserikt 2008. Önskar dig och familjen ett underbart 2009. Gott nytt år på er! kram

Anonym sa...

Tak for nogle fantastiske oplevelser hos jer i julen og godt nytår til jer alle 3.
Knus fra familien i Danmark

Lisa Christensen sa...

Tack för lyckönskningarna inför det nya året! Hoppas att 2009 blir allas vårt bästa år :)

Kramar