28 december 2008

Genom ett nålsöga...

Det var dagen före dagen som J ringde till mig och berättade att han var i himmelriket (också kallat ISPC här på Seychellerna). Det krävs vip-kort för att komma in i himmelriket. Och pengar. Det är lättare för en kamel att komma igenom ett nålsöga än för en fattig man att komma in på ISPC.
.
ISPC är namnet på en matvaruaffär som har allt. Här handlar hotellen och J - uppenbarligen (Madame J hade gett honom klinikens inträdesbiljett).
.
Han var lyrisk i telefonen och jag anade oråd, men han sa att han hade en burk nutella åt mig så hur fel kunde det gå?
.
Några timmar senare fick jag ett sms om att vi inte skulle bli glada över det han köpt. Jag förstod visst inte situationens allvar, lyckligt ovetande gick jag runt och pysslade här hemma med julmusik i bakgrunden.
.
Sedan kom han tillbaka från himmelriket. Med ostar, potatis, rödkål (ett måste om man är dansk tydligen), nutella och andra varor som man tar för givna i "civilisationen". Ok, hittills var allt gott.
.
Sedan kom räkningen. Eftersmaken. Ett rödkålshuvud kostade 50 kr. Före moms. Och före importskatt. Efter diverse pålägg (och detta blev man tydligen först informerad om i kassan) kostade kålen plötsligt 100 kr. Och potatisen kostade 250 kr!
.
Let me put it this way:
.
Jag var inte glad...
.
(Det är i sådana här lagen det är bra att blogga, man tänker som ett skyddande mantra: "Detta blir i alla fall bra bloggmaterial, detta blir i alla fall bra bloggmaterial, detta blir i alla fall bra bloggmaterial.")
.
Men när jag hade kommit över chocken njöt vi nästa dag av världens bästa (och dyraste) danska julbord!

5 kommentarer:

Det Mörka Hotet sa...

Ha, ha: förlåt, men jag kunde inte låta bli att skratta - och ta mig an tipset att tänka positivt "Detta blir i alla fall bra bloggmaterial" när saker blir totalfel!

Thérèse sa...

Ha ha , kunde inte heller låta bli att skratta. Vilket konstigt system att man behöver VIP-kort för att handla i vissa mataffärer. Känns lite Sovjet över det hela.

Anonym sa...

Skönt att höra att du är lika bloggskadad som en annan, åtminstone! ;) Men usch vilka priser... inget för en student.

Anonym sa...

Da "tordenvejret" havde lagt sig, nød vi alle de dyre lækkerier, ikke mindst Jakobs hjemmelavede rødkål.
Fra farmor, som var med ved julebordet.

Lisa Christensen sa...

DMH: Det är mitt universalknep när saker går fel :)

Thérèse: Du har helt rätt, det är mer sovjetiskt här än man någonsin hade kunnat tro.

Barajagjohanna: Inga priser för oss heller...

Farmor: Ja, det var underbart gott!