29 december 2008

Going bananas!

Senaste veckan och juldagarna har varit vykortsvackert soliga. I lördags var vi på sightseeing norrut på ön och badade sedan vid Beau Vallon under en klarblå himmel. Men igår var det bakväder.
.
Vi har så mycket bananer i trädgården att vi inte vet vad vi ska göra av dem och vi har ätit ihjäl oss på friterade bananer med glass.

Vi improviserade ihop en banankaka medan regnet öst ner utanför. Ljummen, mjuk banan- och chokladkaka med krispig apelsin och kall vaniljglass är perfekt när man sitter inne medan himlen blir mörkgrå utanför altandörrarna.
.
Om ni vill kopiera (jag är säker på att ljummen banankaka går lika bra ihop med snö utanför fönstret som med tropiskt regn och åska):
.
Ingredienser
50g smör
4 ½ dl vetemjöl
3 dl socker
1 vaniljstång
2 tsk kanel
3 tsk bakpulver
2dl mjölk
3 mosade bananer
100 gram mörk choklad (god kvalitet, 70%)
.
Till garnering:
1 apelsin
1/2 dl vatten
1/2 dl socker

Sätt ugnen på 175 grader. Blanda alla torra ingredienser utom chokladen. Häll i mosad banan och mjölk. Häll över i en smord bröad form, sätt in i ugnens nedre del i 5 min, ta därefter ut kakan och lägg på små chokladbitar (spar halva chokladkakan till glasyr) och sätt tillbaka in i ugnen i ca 35 min. När kakan är färdiggräddad, skjälp upp den och lägg resten av den krossade chokladen över så att den smälter. Sprid ut chokladen så att den täcker kakan. Medan kakan svalnar ta en potatisskalare och skär den yttersta delen av apelsinskalet i strimlor.

Apelsinkross

Koka vatten med socker, lägg i skalen och koka tills det reduceras ner och karmelliserar skalen. Låt apelsinskalen svalna på bakplåtspapper och hacka sedan med kniv eller kör i food processor. Strö sedan över kakan.

Servera med bananskivor, apelsinklyftor och vaniljglass!

Flera bananer på mogning i trädgården... Och flera innovativa banandesserter hoppas jag!
.
Uppdatering: På Js begäran har jag gjort ännu en kaka (vi har redan ätit upp den förra!) och baktiden var lite längre denna gång, så kolla med en gaffel först att degen ej fastnar. Plus: J menar att man absolut inte får utesluta apelsinkrosset, det är tydligen det som gör hela kakan....

5 kommentarer:

Thérèse sa...

Låter gott. Det ska jag nog prova trots att jag inte har någon trädgård där det växer bananer

Anonym sa...

Wow, det där låter helt underbart gott! Jag borde prova, när jag orkar. :)

Lisa Christensen sa...

Vi har redan ätit upp hela kakan! :) Den är inte så svår att göra. Skippa apelsinkrosset om ni är stressade och servera bara med färska apelsin- och bananskivor till. Och glass! Icke att förglömma...

Det Mörka Hotet sa...

Så himla smarrigt: om du inte redan gett ut en kokbok - med dina otroligt vältagna bilder - så är det bara att sätta igång...NU! :-)

Lisa Christensen sa...

Haha, ja en kokbok vill jag gärna lägga till mitt CV! ;)