8 november 2007

Varde ljus...?

Igår var jag inne vid Oxford Street. Julbelysningen skulle tändas och jag hade släpat med mig den stora, dyra kameran för att få några vackra julbilder av London. Men icke. Efter att ha stått i en klaustrofobiskt trång folkmassa i en timme gav jag upp. Klockan fem skulle det vara "underhållning" (tänk er en jättestor radio som står och spelar utanför John Lewis) och klockan sex skulle Leona Lewis sjunga och ljusen tändas. Leona sjöng förstås som en gudinna, men julbelysningen förblev släckt. Tänkte inte förnedra mig mer genom att stå bland tonåriga fans som väntade på att Westlifte skulle uppträda, så pressade mig motströms ner i tuben.

För er som inte har varit i London kring juletid kan jag bara säga att Oxford Street är ett glittrigt Drottninggatan i kubik. Men jag kan ändå inte påstå att det kan slå min julstämning i New York då jag var liten och gömde mig för tomten. Å andra sidan var jag bara tre år så allt skulle väl ha tett sig stort för mig. Min mamma har efteråt berättat för mig att min tomtefärd var inne på ett varuhus. Va? Vaddå, varuhus? Jag minns det som om jag var i ett gigantiskt tomteland...

8 kommentarer:

Anonym sa...

Åh..!! Tänk att jag kanske får uppleva det där snart, (om allt går vägen med bokningar och grejer)!! Och med dej dessutom!!!

Lisa Christensen sa...

Jaaa, snart kommer du (hoppas jag)!! Jag ska ta dig med på alla vackra platser. Det blir shopping, pubar, barer, vad du vill! Skriv en lista på vad du vill göra så leker jag tomte :)
Kram!!

Pumita sa...

Ursäkta luckan i min allmänbildning men vem är Leona Lewis? :)

Sara sa...

Är det bara jag, eller sätter julhysterin igång allt tidigare? Och ändå hinner man aldrig med allt som ska göras utan springer runt på förmiddagen den 24e december?

Det Mörka Hotet sa...

Ja, jag hade också gärna upplevt det där - med eller utan dyr kamera: trevlig helg på dig/er!


DMH/Samuel

Lisa Christensen sa...

Pumita: Sorry, har visst blivit lite anglocentrerad :) Leona Lewis gick från att vara receptionist till att vinna X Factor (ungefär som Idol). Hennes röst är fullkomligt gudomlig (se ovanstående inlägg).

Sara: Tycker det bara blir tidigare och tidigare. Så fort sommaren är slut ungefär. Här har man sålt Christmas Pudding sedan september. Tror det är därför man inte tar det riktigt på allvar utan tycker att man har gott om tid...

Samuel: London i julskrud är faktiskt ganska lyckat. Men jag har nog blivit lite skadad - kan inte längre njuta av nåt utan kamera eller papper och penna :) Måste alltid dokumentera.
Trevlig helg!

Tankevågor sa...

När jag var där så hade de börjat hänga upp all belysning. Debenhams var förstås redan "dekorerat" men annars var det inte så mycket.
Har varit i London strax före jul många gånger och det är en speciell känsla. Det är magiskt.

Leona sjunger helt fantastiskt!

Lisa Christensen sa...

Londongirl: Det är verkligen magiskt här kring jul! Hela London lever upp.

Och visst sjunger Leona fantastiskt. Inte en ton fel. Det lät lika bra live som på radion.