4 november 2007

Hundar och fyrverkerier

Just nu firas Bonfire Night överallt i Storbritannien. Detta innebär att man skjuter fyrverkerier. Det är egentligen idag som är den stora dagen, men självklart kan människor inte hålla sig så det håller på i flera dagar innan. Det är som en lightversion på Nyårsafton och då verkar det inte heller finnas något bäst-före-datum på när man ska sluta smälla.

Såklart är det jättevackert med fyrverkerier, men jag kan inte njuta av det längre. Inte sedan jag skaffade hund. Och nu, i skrivandes stund, hör jag pangandet utanför fönstret och hundarna som börjar skälla av skräck. Det får mig redan att fasa för kommande nyår då jag kommer att sitta med en hund som darrar av skräck, knappt kan andas och vars hjärta slår så fort att jag tror att hon ska dö.

Jag har inget emot att folk njuter av nyårsafton, men det vore så skönt om man kunde begränsa sig till att fyra av raketer enbart kring tolvslaget. Och helst sådana där vackra, glittrande utan ljud. Så slipper djur dö för fyrverkeriernas skull.

Tilly ligger och trycker på badrumsgolvet hela Nyårsafton 2006.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Jag håller med dig angående fyrverkerierna. Fattar inte varför folk ska hålla på och smälla innan och efter nyår.

Tankevågor sa...

Jag håller med dig. Är orolig för hur vår valp ska reagera på nyår. Vi har ju inte haft henne något nyår än så vi vet ju inte. Hon blir ett år i december. Vår förra hund reagerade inte på raketer och sånt. Det är bara att hålla tummarna att vår lilla Roxy inte gör det heller.

Man lider ju så med alla stackars hundar som mår dåligt.

Sara sa...

Usch, jag har också varit matte till en skotträdd hund... det gör valborg, nyår och påsk till en plåga. Och det känns inte bra att ge en liten vovve lugnande och sömnmedel för att klara sig igenom en natt.

Anonym sa...

Jag håller med Lisa! Jag bävar redan nu inför nyårshelgen med tanke på Bamse. Ok om folk kunde hålla sig till just nyårsafton men det ska ju terroriseras i veckor både innan och efter!

Lisa Christensen sa...

Marika: Det är verkligen konstigt att folk inte kan hålla sig bara till nyår. Ok, att de tycker att det är kul, men hur kul är det egentligen om man vet att djur samtidigt lider?

Londongirl: Din hund behöver ju inte bli rädd. Vår hund var inte rädd det första året när den var valp, men sedan nästa år (1999/2000) blev det för mycket och sedan dess är hon hysterisk. Du kanske kan vänja din medan den är liten, t.ex genom att köpa cd-skiva med "skottljud". Vår hund är tyvärr alldeles för rädd nu för att ens tåla minsta smäll på svagaste volym... Hoppas att det går bra för Roxy på nyår!

Sara: Nej, man vill ju verkligen inte behöva droga sin hund. Vi har prövat att ge Tilly lugnande, men inte ens det fungerar längre. Hon får bara panik för numera associerar hon lugnande med smällare och att hon känner sig "förlamad" och bortdomnad ger henne bara ännu mer skräck.

Ann: Ja, om de bara kunde fira kring kl. 12 så vore det ok, men det är det här ständiga, utmattande smällande som pågår i veckor som gör hundarna till nervvrack.

Det Mörka Hotet sa...

Tilly är så himla gullig/fin!!!


DMH/Samuel

Lisa Christensen sa...

Samuel: Tack :) Jag är en mycket stolt matte!